Tanec na vulkáne: nové Audi je dynamickejšie ako všetci jeho predchodcovia

Tlačové správy
0

Na ženevskom autosalóne začiatkom marca bude mať premiéru nové Audi A3 Sportback. Výrobca premium v predstihu poslal štvrtú generáciu svojho úspešného modelu na osobitnú skúšku: na ostrove São Miguel zo súostrovia Azory mohli vybraní novinári v predstihu testovať kompaktný športový automobil a na náročných cestách zažiť najvyššiu jazdnú dynamiku.

Emocionálne: pôvodná myšlienka

Tam, kde kedysi sopky vytvarovali celý reťazec ostrovov v Atlantickom oceáne, demonštruje Audi jadro svojej DNA: pohon všetkých kolies quattro. V nedotknutej krajine ostrova São Miguel, kde sa každoročne jazdí divácky atraktívna Azores Rallye, započítavaná do majstrovstiev Európy FIA v automobilových súťažiach – sa štvrtá generácia Audi A3 predstavila vo svojej najemocionálnejšej podobe. Kompaktný model je vybavený najnovším evolučným stupňom pohonu všetkých kolies quattro pre priečne uložený motor. Jeho srdcom je elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka, ktorú riadi precízne vyladený softvér. Tá poskytuje modelom radu Audi A3 maximálnu trakciu, stabilitu a vysokú jazdnú dynamiku, pričom pracuje veľmi efektívne. V súhre s adaptívnym podvozkom a progresívnym riadením vytvára športové jazdné vlastnosti, ktoré zvlášť vyniknú v ostrých serpentínach a striedavých výjazdoch do kopca a zjazdoch do údolia.

Inteligentne regulovaný: pohon quattro v detailoch

Spojka pohonu všetkých kolies quattro je umiestnená na konci kĺbového hriadeľa pred diferenciálom zadnej nápravy, čo prispieva k priaznivému rozloženiu hmotnosti na nápravy. Vo vnútri spojka obsahuje súbory lamiel, ktoré sa otáčajú v olejovom kúpeli. Kovové trecie lamely spojky sú umiestnené striedavo v pároch za sebou – vždy jedna lamela je ozubením pripojená ku košu spojky, ktorý sa otáča spolu s kĺbovým hriadeľom a nasledujúca je pripojená ku krátkemu hriadeľu diferenciálu zadnej nápravy.

Konštruktéri Audi prispôsobili elektronickú reguláciu rozdeľovania krútiaceho momentu špeciálne pre nové A3 a zahrnuli do systému regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select. Regulácia preberá dáta senzorov podvozka a okrem jazdného stavu a povrchu cesty rozoznáva aj spôsob jazdy. Na základe toho riadiaca jednotka vypočítava optimálne rozdelenie krútiaceho momentu z hľadiska účinnosti a túto hodnotu poskytuje spojke – čo je zvlášť efektívne.

Systém pohonu všetkých kolies quattro rozdeľuje krútiaci moment úplne variabilne medzi prednou a zadnou nápravou. Pri normálnej jazde sa väčší podiel krútiaceho momentu motora prenáša na predné kolesá. Pri rozjazde alebo pri zníženej trakcii na prednej náprave spojka bleskurýchlo prerozdelí krútiaci moment: aktivuje sa elektrické čerpadlo s axiálnym piestom, ktoré vytvorí hydraulický tlak až do 44 barov, pôsobiaci na súbory lamiel spojky. Čím silnejšie sú lamely pritlačené k sebe, tým väčší podiel krútiaceho momentu sa prenáša na zadnú nápravu – maximálne až do 100 percent. Spojka dokáže preniesť časť krútiaceho momentu na zadnú nápravu už vtedy, keď vodič pri športovej jazde zatočí volantom. Len čo pridá plyn, zadná náprava zatláča A3 do zákruty. Pri dynamickej zmene zaťaženia variabilné rozdeľovanie krútiaceho momentu umožňuje cielené natočenie vozidla, ktoré ďalej zvyšuje jazdnú dynamiku.

Úplná kontrola: elektronický stabilizačný systém

Selektívna regulácia krútiaceho momentu na jednotlivých kolesách, ktorá je softvérovou funkciou elektronického stabilizačného systému ESC, dáva finálnu bodku za športovými jazdnými vlastnosťami. Keď nové Audi A3 veľmi rýchlo prechádza zákrutou, zasiahne jemným pribrzdením obidvoch vnútorných kolies v zákrute. Vďaka vyvolanému rozdielu pohonnej sily na obidvoch nápravách sa auto zatáča do zákruty a precízne sleduje uhol natočenia predných kolies. Tým sa zvyšuje obratnosť a zlepšuje stabilita v zákrutách.

Aj v troch funkčných režimoch ESC sa mení subjektívne vnímanie pohonu quattro. Jednotlivými režimami sa dá trakcia a dynamická stabilita prispôsobiť podľa želania vodiča. ESC pri tom reguluje stabilitu mäkkými a takmer nepoznateľnými zásahmi. V normálnom režime ESC ON je zabezpečená maximálna trakcia. Akcelerácia je bezpečná a stabilná, pri malom prešmykovaní kolies. Keď vodič zvolí režim Sport, môže na povrchu s nízkou adhéziou, ako napríklad na snehu, kontrolovane a bezpečne driftovať. Pri športovom režime je prešmykovanie kolies väčšie, čo zvyšuje pôžitok z jazdy. V režime ESC OFF prešmykovanie kolies takmer nie je obmedzené, vďaka čomu má Audi A3 puristické jazdné vlastnosti.

Variabilné v každej polohe: progresívne riadenie

Bežné riadenia svojim vyladením vždy predstavujú kompromis medzi športovou ovládateľnosťou a komfortom. Progresívne riadenie s elektromechanickým posilňovačom v novom Audi A3 eliminuje tento cieľový konflikt. Hrebeň riadenia a pastorok majú špeciálny tvar a ozubenie, vďaka čomu sa prevodový pomer mení podľa uhla natočenia volantu. Pri veľkom natočení je prevodový pomer menší a riadenie je veľmi bezprostredné. Tým sa zvyšuje komfort pri jazde v meste a manévrovaní pri parkovaní. Na kľukatých cestách progresívne riadenie zvyšuje dynamiku jazdy – A3 jazdí ešte športovejšie. Medzi dvoma krajnými polohami volantu je iba 2,5 otáčok volantu, prevodový pomer radenia v strednej polohe je 14,3:1.

Podporný účinok elektromechanického posilňovača perfektne harmonizuje s týmto charakterom a prispôsobuje sa rýchlosti jazdy. Pri malej rýchlosti je pre ľahkú ovládateľnosť účinok posilňovača vysoký, so zvyšujúcou sa rýchlosťou sa zmenšuje. Vodič tak má pri rýchlej jazde po diaľnici pokojné riadenie a pocit stability.

Progresívne riadenie má vysoko efektívny elektromechanický posilňovač, ktorý odoberá energiu iba vtedy, keď vodič otáča volantom. Posilňovač úzko spolupracuje s rozličnými asistenčnými systémami, ako adaptívny asistent pre jazdu, vyhýbací asistent a parkovací asistent.

Nová technológia tlmičov v kompaktnom automobile: adaptívny podvozok Komfortne mäkké alebo športovo tvrdé? Podvozok vybavený tlmičmi s adaptívnou reguláciou charakteristiky umožňuje jedno i druhé. Nastaviteľné charakteristiky tlmičov poskytujú široké rozpätie a umožňujú zvlášť agilné jazdné vlastnosti. Senzory merajú vertikálne pohyby karosérie a relatívne pohyby jednotlivých kolies voči karosérii. Riadiaca jednotka spracúva signály rádovo v milisekundách a nepretržite individuálne prispôsobuje jednotlivé tlmiče stavu cesty, jazdnej situácii a želaniu vodiča. Tlmiče sú opatrené elektromagneticky ovládanými ventilmi, ktoré sa dajú regulovať bleskurýchlo a energeticky efektívne. Podľa polohy umožňujú väčší alebo menší pretok hydraulickej kvapaliny (tlmičového oleja), Tým sa mení charakteristika tlmičov od mäkkej po tvrdú.

Pomocou systému Audi drive select môže vodič prepínať tri základné nastavenia tlmičov: comfort, auto a dynamic. Týmto spôsobom podvozok zväčšuje rozpätie medzi mäkkým pružením pri pokojnej jazde a tvrdým vyladením. Pri športovej jazde v zákrutách tvrdšie nastavené tlmiče znižujú nakláňanie karosérie a takisto pri brzdení zmenšujú dynamický pokles prednej časti karosérie. Vďaka tomu majú kolesá lepší kontakt s povrchom cesty.

Vec charakteru: Audi drive select

Systém Audi drive select tvorí rozhranie medzi regulovanými systémami podvozka, pohonu a vodičom. Tlačidlom v blízkosti radiacej, respektíve voliacej páky umožňuje prepínať päť režimov – označených comfort, auto, dynamic, efficiency a individual. Pri zvolení režimu individual si vodič môže ľubovoľne nastaviť jednotlivé systémy vozidla podľa svojich individuálnych preferencií. 

Pri každej verzii A3 ovplyvňuje Audi drive select charakteristiku elektronického pedála akcelerátora a účinok posilňovača riadenia. Podľa vybavenia vozidla systém okrem toho ovplyvňuje prevodovku S tronic, pohon všetkých kolies quattro a podvozok s reguláciou tlmičov. Navyše mení aj nastavenie komfortných a bezpečnostných systémov ako automatická klimatizácia, svetlomety Matrix LED, napínače bezpečnostných pásov a radarový tempomat adaptive cruise control.

 

Audi

Všetky autorove články
Audi A3 sportback auto

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať