Renault Zoe Z.E. 52 / Bezkonkurenčné možnosti nabíjania

0
Keď sme pred tromi rokmi testovali predchodcu dnešnej novinky Zoe Z.E. 40, udával výrobca dojazd (vtedy ešte podľa testovacieho cyklu NEDC) 400 km. Pravda, s batériou s kapacitou 41 kWh to bolo skôr zbožné želanie. Teraz tu máme nástupcu, ktorý prichádza s batériou s kapacitou 52 kWh a podľa novej metodiky má dojazd 390 km. To už je hodnota, ktorá sa dá bežne dosiahnuť, čo potvrdil aj náš test. Ale poďme po poriadku.

Renault Zoe patrí v rámci Európy medzi najpredávanejšie elektromobily a jeho prvá generácia európske predaje viedla. Na náš trh dorazila v roku 2017 až druhá generácia. Novinka je teda už tretia generácia tohto veľmi úspešného autíčka. Zoe bol od začiatku profilovaný ako malý mestský elektromobil a na tom sa v podstate nič nezmenilo. Verzia Z.E. 52 navonok nie je žiadna veľká revolúcia. Základný tvar a koncepcia vozidla zostali zachované, predná maska dostala nové dizajnové prvky, ktoré jej fakt svedčia, a celé osvetlenie je teraz pod taktovkou LED technológie, takže sa zmenili predné aj zadné svetlá. Najdôležitejšie inovácie sa však ukrývajú vnútri.

Jedna z najzaujímavejších noviniek, ktorú výrobca prináša v novom subkompaktnom elektrickom hatchbacku Renault Zoe Z.E. 52, je jeho 400-voltová batéria s kapacitou 52 kWh, čo je v tejto kategórii veľmi dobrá hodnota. Vďaka nej vozidlo ponúkne dojazd až 390 km (WLTP). Nový model je dostupný v dvoch výkonových verziách. V štandardnej nájdete elektromotor s výkonom 80 kW a krútiacim momentom 225 Nm. Výkonnejší variant, ktorý som mal aj na test, ponúka výkon 100 kW a krútiaci moment 245 Nm. Vďaka tomu zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,5 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 140 km/h. Z 80 na 120 km/h pritom zrýchli za 7,1 s, teda o 2,2 s rýchlejšie ako štandardná verzia.

Renault Zoe prišiel po prvýkrát na trh v časoch, keď sa nová vlna elektromobility ešte len začínala a aj vo vyspelých krajinách o sieti rýchlonabíjacích staníc mohli iba snívať. Preto výrobca riešil nabíjanie vozidla výkonnou 22 kW trojfázovou nabíjačkou systému Chameleon. Niektoré verzie boli vybavené dokonca nabíjačkou s výkonom 43 kW. Keď začala na trh prichádzať ďalšia generácia elektromobilov, väčšina z nich už bola vybavená rýchlym DC nabíjaním a výrobcovia podľahli ilúzii, že vďaka tomu možno do elektromobilov montovať iba slabé, jednofázové nabíjačky, a tak sme v elektromobiloch stretávali (a ešte stretávame) nabíjačky s výkonom 3,2 – 7,4 kW. To síce zväčša nie je problém pri verejných nabíjačkách, ale v domácich podmienkach je jednofázové nabíjanie veľmi zdĺhavé a aj na využitie 7,4 kW je potrebný 32 A istič, ktorý vo väčšine domácností nenájdete, takže sa nabíja výkonom maximálne 3,7 kW. Až v najnovšej generácii sa začínajú objavovať jednotlivé modely, ktoré umožňujú trojfázové 11 kW nabíjanie, spočítali by ste ich však na prstoch jednej ruky. Tu prichádza na scénu najväčší benefit Zoe. S 22 kW trojfázovou nabíjačkou dokážete totiž vozidlo na verejnej nabíjačke nabiť za 3 hodiny. Ak budete mať doma wallbox s 32 A ističom, dokážete to rovnako, ale aj so 16 A ističom môžete nabíjať s výkonom 11 kW, takže nabíjanie bude trvať 6 hodín. Iba na porovnanie, keby ste pri rovnakej batérii mali k dispozícii jednofázovú nabíjačku s výkonom 7,4 kW, pri 16 A ističi využijete maximálny výkon 3,7 kW a nabíjanie vám bude trvať viac ako 16 (!) hodín. To už stojí za zamyslenie. Práve vďaka systému Chameleon je Zoe najlepšia voľba pre používateľov, ktorí bývajú na sídliskách. Nabíjacie AC stojany sú často nainštalované v obchodných centrách a dostupné zadarmo a vďaka výkonnej nabíjačke si aj počas bežného hodinového nákupu auto nabijete na ďalších 120 – 130 km. Ak jazdíte iba v rámci mesta a okolia, môže vám aj takéto nabíjanie úplne stačiť. Tento systém mala aj druhá generácia Zoe, ale mnohým používateľom chýbalo rýchle DC nabíjanie. Renault vypočul ich hlas a novinka už má možnosť inštalácie DC nabíjania s výkonom 50 kW, aj keď za príplatok 1000 eur. Vďaka tomu tento elektromobil vo svojej kategórii nemá v možnostiach nabíjania žiadnu porovnateľnú konkurenciu. Na 50 kW DC nabíjačke vozidlo nabijete za 50 až 60 minút. Na nabíjanie sa používa štandardný európsky konektor CCS.

Z ďalších inovácií stojí za zmienku prepracovaný infotainment a asistenčné systémy. Už pri nastupovaní upúta úplne nová palubná doska, ktorá zodpovedá najnovším trendom. Prístrojový panel je zverený veľkoplošnému displeju s uhlopriečkou 10" a s možnosťou konfigurácie ­zobrazenia. Dokáže zobrazovať množstvo údajov vrátane navigácie. Stredu palubnej dosky v najvyššej výbave dominuje na výšku orientovaný 9,3" dotykový displej s úplne novou grafikou a širokými možnosťami konfigurácie. Systém podporuje pripojenie smartfónov s aplikáciami Android Auto aj Apple CarPlay cez kábel. Samozrejmá je možnosť pripojenia dvoch smartfónov cez bluetooth a prehrávanie hudby či využívanie služieb ako Spotify a podobne. Ako som spomínal, súčasťou výbavy sú full LED svetlomety s auto­matickým prepínaním, systém varovania pred vozidlami v mŕtvom uhle, rozpoznávanie dopravných značiek, automatické núdzové brzdenie, asistent udržiavania v jazdnom pruhu či bezdrôtová nabíjačka mobilných zariadení. Zaujímavé príslušenstvo je automatický parkovací asistent, ktorý umožňuje pozdĺžne, priečne a dokonca aj šikmé parkovanie, ako aj pozdĺžne vyparkovanie. Hlavne v podmienkach mesta je to mimoriadne užitočný pomocník. Systém fungoval veľmi spoľahlivo, troška problematické bolo iba šikmé parkovanie, keď zaparkoval príliš blízko.

Výrobca pripravuje aj mobilnú aplikáciu MY Renault, ktorá umožní monitorovať a ovládať niektoré funkcie na diaľku. V čase testovania však ešte nebola k dispozícii.

Nový Zoe je výborný elektromobil, určený predovšetkým na mestské a prímestské jazdenie. Vďaka možnostiam nabíjania však nie je problém vyraziť občas aj za hranice všedných dní. Počas testu som dosahoval spotrebu v rozmedzí 14 – 17 kWh/100 km. To je lepší priemer. Celkový dojazd v podmienkach mesta a okresiek bol na úrovni 410 km, čo je výborná hodnota. Najvyššiu hodnotu DC nabíjania som nameral 35 kW. Vozidlo, žiaľ, nezobrazuje aktuálny nabíjací výkon. Podvozok je trocha tvrdší. Riadenie je príjemné, auto dobre drží stopu. Nový info­taiment je zaujímavý a s pekným zobrazením. Kvality centrálneho displeja by sa však dali využiť aj lepšie. Chýbali mi podrobnejšie štatistiky, údaje o jazde a nabíjaní, ktoré majú vodiči elektromobilov tak radi. Systém má na to výborný potenciál, takže zostáva iba dúfať, že výrobca v aktualizáciách doplní ďalšie zaujímavé funkcie. Vzhľadom na cenovku aj určenie vozidla mi trocha chýbal adaptívny tempomat, ktorý sa nedá získať ani za príplatok. Možno bez toho žiť, ale bolo by to príjemné. Ináč je nový Zoe vynikajúci elektromobil a veľmi ho ocenia hlavne používatelia na sídliskách alebo ďalší, ktorí nemajú možnosť domáceho ­nabíjania.

Parametre:

• Značka a model: Renault Zoe Z.E. 52, výkon (kW) 100, zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,5, krútiaci moment (Nm): 245, dojazd (WLTP) (km): 386, max. rýchlosť (km/h): 140, kapacita batérií využiteľná (kWh): 52, nabíjanie CCS: AC 3f 22 kW, DC 50 kW, prevádzková hmotnosť (kg): 1502, nabíjanie AC z 10 na 100 %: 3 h, DC nabíjanie z 10 na 80 %: 45 min

• Cena: od 31 900 EUR, testované vozidlo: 36 500 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Možnosti nabíjania, spotreba, dojazd, spracovanie
- DC nabíjanie za príplatok aj v najvyššej výbave

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  90 %
Spotreba: 90 %
Priestor, pohodlie: 80 %
Technol. výbava: 85 %
Ostatná výbava: 100 %
Ovládanie: 100 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 92 %

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať