ACER_09_SWIFT5 ACER_09_SWIFT5 ACER_09_SWIFT5 Advertisement

Do roku 2030 bude viac ako sedem miliónov vozidiel s plne elektrickým alebo plug-in hybridným pohonom

Tlačové správy
0

BMW Group už teraz ponúka najširšiu paletu prémiových automobilov s elektrifikovaným pohonom na svete — Digitálne riešenia pre zvýšenie podielu elektrických pohonov, ktoré ponúkajú plug-in hybridné modely — V budúcnosti budú modely BMW radu 7, BMW radu 5 a BMW X1 dostupné aj s čisto elektrickým pohonom.

Spoločnosť BMW Group sa pri svojej expanzii v oblasti elektrickej mobility riadi 10-ročným plánom trvalej udržateľnosti, ktorým sa hlási k záverom Parížskej klimatickej dohody. Dnes majú vozidlá v rámci značiek BMW a MINI s elektrickým a s plug-in hybridným pohonom 13,3-percentný podiel zo všetkých novo registrovaných vozidiel v Európe (zdroj: IHS Markit, prehľad nových registrácií za júl 2020). To korešponduje s 1,5-percentným prepadom priemerného podielu všetkých značiek, kde tvoria približne 8 percent. Spoločnosť očakáva, že podiel sa do roku 2021 zvýši na štvrtinu, v roku 2025 na tretinu a na 50 percent v roku 2030.

Vozidlá značiek BMW a MINI s elektrifikovanými pohonmi sa momentálne ponúkajú na trhoch v 74 krajinách sveta, pričom v roku 2019 sa predalo dovedna viac ako 500 000 elektrifikovaných vozidiel. Do konca roka 2021 sa očakáva pokorenie hranice jedného milióna vozidiel. Napriek obmedzeniam spojeným s pandémiou sa v prvom polroku 2020 podarilo spoločnosti BMW Group predať viac vozidiel než v rovnakom období predošlého roka. Trvalo udržateľné ciele spoločnosti BMW Group hovoria o tom, že do roku 2030 sa podarí na cesty dostať viac ako sedem miliónov vozidiel, pričom dve tretiny budú tvoriť čisto elektrické verzie. Výsledkom masívneho rozširovania elektrickej mobility bude, že emisie vozidiel spoločnosti BMW Group na kilometer poklesnú do roku 2030 o približne 40 percent.

Sila výberu (Power of choice): efektívny prístup ku globálnej trvalej udržateľnosti

Aktuálna modelová ofenzíva dláždi cestu k dosahovaniu týchto zámerov. Jedným z prostriedkov je prístup Sila výberu, ktorý spoločnosť presadzuje na základe aktuálnych požiadaviek zákazníkov a právnych predpisov na globálnom automobilovom trhu. Model BMW X3 bude prvým vozidlom dostupným s vysoko účinnými benzínovými a naftovými motormi so 48-voltovou mild hybridnou technológiou, s plug-in hybridným pohonom či s plne elektrickým pohonom.

V budúcnosti bude na jednej výrobne linke vznikať viacero modelových radov s elektrifikovanými ako aj s konvenčnými pohonmi. Napríklad budúca generácia luxusného sedanu BMW radu 7 dostane aj verziu s plne elektrickým pohonom. To isté platí aj o veľkosériovo vyrábaných modelových radoch ako BMW radu 5 a BMW X1. Tie sa na trh dostanú s konvenčnými spaľovacími motormi ako aj s plug-in hybridnými pohonmi a taktiež aj s plne elektrickou pohonnou jednotkou. Elektrifikácia pohonných systémov tvorí nedeliteľnú súčasť oblastí D-ACES (Design, Autonomous, Connected, Electrified a Services/Shared), ktoré si spoločnosť BMW Group definovala vo svojej korporátnej stratégii NUMBER ONE > NEXT. Spoločnosť BMW Group už dnes celosvetovo ponúka najširšiu paletu takýchto vozidiel, ktoré zároveň očaria svojimi športovými jazdnými vlastnosťami. K ich príťažlivosti prispievajú aj výrazný dizajn a pokročilá technológia v oblastiach ako ovládanie a digitalizácia, ktoré sa zameriavajú na životný štýl súčasných cieľových skupín.

V novom modeli BMW iX3 (kombinovaná spotreba paliva: 0,0 l/100 km; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 17,8 – 17,5 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 0 g/km) sa prvý raz predstaví už piata generácia technológie BMW eDrive. Kvalita jej komponentov — elektrického motora, vysokonapäťovej batérie, nabíjacej technológie a výkonovej elektroniky — je výsledkom skúseností, ktoré značka BMW i naberala v oblasti elektrickej mobility už od roku 2011. Spoločnosť BMW Group sa pri vývoji všetkých komponentov pohonu BMW eDrive spolieha na svoje vlastné schopnosti. Jedným z príkladov, ktoré sa tak podarilo dosiahnuť, je fakt, že kapacita batérií modelu BMW i3 sa v rovnakom zabudovanom priestore od prvého predstavenia modelu zdvojnásobila.

Radosť aj zábava z jazdy: plne elektrická mobilita s modelmi BMW iX3, BMW i3 a MINI Cooper SE

S piatou generáciou technológie BMW eDrive použitej v modeli BMW iX3 sa oblasti ako účinnosť a nástup výkonu elektrického motora, energetická hustota vysokonapäťovej batérie, nabíjacia kapacita a inteligentná kontrola celkového systému posunuli na úplne novú úroveň. Úplne novo vyvinutý elektrický motor dodáva vozidlu výkon 210 kW (286 k) a poháňa jeho zadné kolesá. Prvé čisto elektrické vozidlo kategórie Sports Activity Vehicle spája športového ducha s vysokým dojazdom do vzdialenosti až 520 kilometrov. Nielen vďaka veľkým batériám, ale aj pomocou premyslenej celkovej konštrukcie zameranej na vysokú účinnosť a dynamiku. Od roku 2021 sa priata generácia technológie BMW eDrive dostane aj do modelov BMW i4 a BMW iNEXT.

Čisto elektrický pohon, hliníkový podvozok a kabína pre posádku vytvorená z plastu zosilneného uhlíkovými vláknami (CFRP) — to je recept na to, ako model BMW i3 (kombinovaná spotreba paliva: 0,0 l/100 km; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 13,1 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 0 g/km) stále úspešne zvláda svoju rolu priekopníka prémiovej elektrickej mobility. A to aj už takmer sedem rokov od svojho debutu. Vďaka ľahkému karbónovému materiálu dokázal model BMW i3 dosahovať športové jazdné vlastnosti aj s malou a kompaktnou batériou. Hmotnosť vozidla pritom zostala na úrovni porovnateľnej s konvenčne poháňanými modelmi z rovnakého segmentu. Elektrický synchrónny motor modelu BMW i3 dodával maximálny výkon 125 kW (170 k), vo verzii BMW i3s (kombinovaná spotreba paliva: 0,0 l/100 km; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 14,6 — 14,0 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 0 g/km) to bolo až 135 kW (184 k).

Výkonnejšia verzia pohonného systému sa dostala aj do modelu MINI Cooper SE. Najvýznamnejším rozdielom oproti modelu BMW i3s je, že prvé čisto elektrické vozidlo značky MINI poháňa predné kolesá, čo je charakteristická vlastnosť vozidiel tejto značky. Na druhej strane, modely BMW i3 ako aj BMW i3s sa spoliehajú na klasický pohon zadných kolies. Flexibilita technológie BMW eDrive sa prejavuje aj v špeciálnej verzii vysokonapäťovej batérie. Má tvar písmena T a nachádza sa hlboko v podlahe vozidla. Výsledkom je, že MINI Cooper SE ponúka rovnaké množstvo vnútorného a batožinového priestoru ako konvenčne poháňané verzie modelu MINI Cooper 3-dverové.

To najlepšie z oboch svetov: plug-in hybridné modely značiek BMW a MINI

Vďaka inteligentne ovládanej spolupráci medzi oboma pohonnými systémami spájajú plug-in hybridné modely značiek BMW a MINI to najlepšie z oboch svetov. Zjednodušujú čisto elektrickú jazdu v mestskej premávke a pri dochádzaní z domova do práce a zároveň poskytujú vysoký dojazd aj pri cestách na väčšie vzdialenosti. Elektrický dojazd sa zvyšuje intenzívnou rekuperáciou počas plachtenia a v momentoch brzdenia vozidla. Navyše inteligentné ovládanie energie umožňuje ušetriť kapacitu vysokonapäťovej batérie na jazdenie v zastavaných mestských priestoroch bez vypúšťania lokálnych emisií. Predklimatizovanie interiéru je súčasťou štandardnej výbavy a vďaka možnosti spustenia klimatizácie či kúrenia aj na diaľku zaručuje, že v akomkoľvek ročnom období bude v interiéri príjemná teplota.

Plug-in hybridné modely BMW radu 7, BMW X5 xDrive45e (kombinovaná spotreba paliva: 2,1 – 1,6 l/100 km; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 23,5 – 21,3 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 47 – 37 g/km) ako aj úplne nový model BMW 545e xDrive Sedan (kombinovaná spotreba paliva: 2,4 – 2,1 l/100 km; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 16,3 – 15,3 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 54 – 49 g/km) využívajú elektrický motor, ktorý je zabudovaný priamo do automatickej prevodovky Steptronic a spolupracuje s radovým 6-valcovým benzínovým motorom, pričom dodáva systémový výkon 290 kW (394 k).

Pre značku typická kombinácia športových jazdných vlastností a trvalej udržateľnosti sa prejavuje aj v modeloch s plug-in hybridným pohonom, ktoré využívajú benzínový 4-valcový motor a elektrický motor taktiež zabudovaný v 8-stupňovej prevodovke Steptronic. V mimoriadne náročných podmienkach sa dokáže systémový výkon vytváraný oboma pohonnými jednotkami krátkodobo zvýšiť až o 30 kW (40 k). Táto funkcia Xtra Boost zvyšuje systémový výkon napríklad počas predbiehania až na 215 kW (292 k). Nárast výkonu je potom výrazne spontánnejší a bezprostrednejší ako v prípade konvenčných benzínových či naftových motorov. V modeloch BMW radu 3 a BMW radu 5 je tento plug-in hybridný systém dostupný v štyroch modeloch Sedan a Touring a dodáva sa v kombinácii s pohonom zadných alebo všetkých kolies. Výhody pohonu všetkých kolies a dvoch motorov využíva pri jazde aj model BMW X3 xDrive30e (kombinovaná spotreba paliva: 2,4 – 2,1 l/100 km; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 16,7 — 16,0 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 54 – 47 g/km).

Športová rôznorodosť je spoločnou vlastnosťou plug-in hybridných modelov vozidiel značiek BMW a MINI aj v prémiovom kompaktnom segmente. Je to výsledok špeciálnej hybridnej technológie pohonu všetkých kolies, ktorá nemá konkurenciu. Elektrický motor poháňa cez 1-stupňovú prevodovku zadné kolesá. Trojvalcový benzínový motor posúva svoj výkon cez 6-stupňovú automatickú prevodovku Steptronic na predné kolesá. Výsledkom je systémový výkon 162 kW (220 k) v modeli BMW X1 xDrive25e (kombinovaná spotreba paliva: 1,9 l/100 km; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 13,7 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 43 g/km). Rovnaký výkon 162 kW (220 k) dosahujú aj modely BMW X2 xDrive25e (kombinovaná spotreba paliva: 1,9 l/100 km; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 13,7 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 43 g/km) a MINI Cooper SE Countryman ALL4 (kombinovaná spotreba paliva: 2,0 – 1,7 l/100 km; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 14,0 — 13,1 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 45 – 40 g/km). Model BMW 225xe Active Tourer (kombinovaná spotreba paliva: 1,9 l/100 km; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 13,5 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 42 g/km) dosahuje výkon 165 kW (224 k).

Inovatívne digitálne služby spoločnosti BMW Group v plug-in hybridných modeloch aktívne prispievajú k zvyšovaniu podielu jazdy na elektrickú energiu. Funkcia BMW eDrive Zone zabezpečuje automatické prepnutie do čisto elektrického režimu jazdy v momente, keď vozidlo v meste vojde do nízko emisnej alebo inak obmedzenej zóny. Plug-in hybridné modely BMW navyše odmeňujú jazdenie bez lokálnych emisií aj jedinečným prémiovým programom BMW Points.

Produkty a služby od BMW Charging a MINI Charging prinášajú jednoduché a komfortné nabíjanie v domácnosti aj pri jazdách v neznámom prostredí. Obsahujú viacero druhov nástenných nabíjacích zariadení Wallbox vrátane ich inštalácie, individuálnu ponuku nákupu zelenej elektrickej energie či prístup k celosvetovo najväčšej sieti verejných nabíjačiek, ktorá len v Európe obsahuje viac ako 155 000 nabíjacích miest. Spoločnosť BMW Group navyše iba v Nemecku rozšírila svoju korporátnu nabíjaciu infraštruktúru na 4 100 nabíjacích miest.

Od surovín po recykláciu: zameranie na celý výrobný proces

Spoločnosť BMW Group spája pokrok vo vývoji elektrickej mobility aj s celostným prístupom k trvalej udržateľnosti, pričom intenzívne vníma celý výrobný proces a životný cyklus — od získavania surovín, cez výrobu a životnosť vozidla až po jeho recykláciu. Už dnes je vplyv plug-in hybridného modelu, známy aj ako uhlíková stopa, výrazne nižší ako v prípade konvenčne poháňaného vozidla. Napríklad model BMW X1 xDrive25e už dosahuje pri nabíjaní elektrickou energiou z európskeho energetického mixu počas celého životného cyklu o 31 percent nižšie hodnoty ako zodpovedajúci benzínovým motorom poháňaný model. Pokiaľ by sa vozidlo nabíjalo iba zelenou elektrickou energiou, bola by úspora CO2 až na úrovni 55 percent.

Pri pohľade do budúcnosti sa spoločnosť BMW Group zameriava aj na vývoj opätovne použiteľných materiálov v článkoch batérií. Kľúčové komodity kobalt a lítium pochádzajú iba od dodávateľov, ktorí dokážu spĺňať sprísnené štandardy ekologickej a sociálnej zodpovednosti. Pochádzajú od spoločnosti BMW Group a platia aj pre výrobcov článkov batérií. Elektrický motor najmodernejšej generácie BMW eDrive vzniká už bez použitia materiálov z takzvaných vzácnych zemín. Všetky komponenty technológie BMW eDrive sa už vyrábajú výlučne s pomocou elektrickej energie získanej z obnoviteľných zdrojov. Výsledkom je, že v priebehu najbližších desiatich rokov sa do ovzdušia nevypustí približne 10 miliónov ton CO2.

Od tohto roka budú všetky výrobné závody spoločnosti BMW Group na svete využívať už iba elektrinu zo zelených zdrojov. Spoločnosť zároveň neustále vo svojich vozidlách zvyšuje podiel druhotných materiálov. Do budúcna sa bude klásť vysoký dôraz aj na výraznejšie využívanie a recykláciu vysokonapäťových batérií. Po používaní v elektrifikovaných pohonných systémoch vozidiel poslúžia ako stacionárne úložiská veternej a solárnej energie, čo je momentálne záležitosťou najmä závodu v Lipsku. Účinné recyklovanie surovín sa tým však nekončí. Zatiaľ čo v Európe je momentálne požiadavka na recyklovanie batérií na úrovni 50 percent, spoločnosť BMW Group a nemecký špecialista na recykláciu, spoločnosť Duesenfeld, spolu vyvinuli proces, ktorého výsledkom bude plánovaná schopnosť recyklovať batérie na viac ako 95 percent. A to aj vrátane grafitu a elektrolytu.

 

BMW

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať