AOC CU34G2X / Herný kino formát na výbornú

0

Pomer strán monitora 21:9 je optimálny nielen na sledovanie filmov, ale takisto na hranie hier. A keď ho máte ešte na zahnutom paneli (1500R) s takou veľkou uhlopriečkou (34"), vysokým rozlíšením (3440 × 1440 px) a rýchlou obnovovacou frekvenciou (144 Hz s FreeSync 2), ako to má AOC CU34G2X, budete len ťažko dumať nad niečím výrazne lepším. Pochopiteľne, nejde o jediný monitor, ktorý sa môže pýšiť takýmito základnými parametrami. No z tých, ktoré sú dostupné na našom trhu, je najlacnejší a bude zaujímavé sledovať, ako sa výrobca popasoval s jeho čiastkovými prvkami.


Na väčšej 34" uhlopriečke je už zakrivenie 1500R vcelku očividné

S dôrazom na atraktívnu cenu

Konštrukčným vyhotovením ide o monitor, ktorý by sa dal v ponuke AOC označiť za strednú triedu. Oproti modelom Agon je ochudobnený napríklad o výklopný stojanček na headset, rysku s nastavením výšky displeja (to príde vhod, keď potrebujete opakovane presne nastaviť to, na čo ste zvyknutí) či rúčku. Nemá na chrbte ani osvetlenie LED RGB a v neposlednom rade i použité plasty či ich povrchová úprava sú v tomto prípade jednoduchšie. Všetky tieto veci však presahujú rámec toho, čo pri monitore nevyhnutne potrebujete. No aj tak je dobré vedieť, čím všetkým sa môže od drahších podobných monitorov odlišovať. Ani napriek striedmejšiemu vzhľadu a obyčajnejším plastom sa nedá povedať, že by monitoru niečo chýbalo. Čierny chrbát a stojan zozadu dokonca pekne zdobia kontrastné červené linky a spredu sa monitor takisto nevymyká zo súčasného trendu tenkých rámčekov.

Nosné časti, ako sú podstava stojana, koľajničky či pánty, sú robustné, oceľové (z plastu sú iba kryty). Dokonca precízne lícujú i zaoblené časti rámčeka s displejom. Jedinú výhradu mám k subtílnejšiemu úchytu nohy stojana v mieste VESA. V rámci rýchlej, iba zacvakávacej montáže je na istenie použitý mechanizmus, ktorý má malú vôľu a pri nastavovaní sklonu displeja navodzuje miernu neistotu v manipulácii. Nie je to však nič závažné a panel rovnako ako jeho nastavená poloha držia bezchybne. Zaklopenie je možné do 22° a predklonenie o 3,5°. Do každej strany potom môžete displejom pootočiť o 30° a výškové polohovanie je v rozsahu 130 mm. A tu je chvályhodný nízka spodok, ktorého zobrazovacia časť začína iba 60 mm od dosky pracovného stola.

Výbava konektorov je slušná. K dispozícii sú dva videovýstupy HDMI (v2.0) a dva DisplayPorty (v1.2), 3,5 mm jack na slúchadla a k tomu ešte 4-portový rozbočovač USB (3.2 gen. 1).

https://www.pcrevue.sk/files/photo/2020-05/73344/dde454/original.jpg
Vedľa štyroch digitálnych videovýstupov je i rýchly rozbočovač USB

Tlačidlá na pohyb v menu OSD sú tradičné, mechanické a schované zospodu. Pre nevýrazné symboly na čelnom paneli je však zmena nastavení nepohodlná, minimálne zo začiatku, kým si popamäti bez pátrania neosvojíte funkcie jednotlivých tlačidiel. Používateľské rozhranie nastavení je prehľadné a funkčne patrí rozhodne k bohatším. Na výber je veľa režimov a úprav zobrazovania.

Rýchly panel, ktorý v ničom nezaostáva

Typ použitého panela je VA a jeho najväčšou slabinou je tmavomodrá interpretovaná ako 0, 77, 255. V skutočnosti je teda menej tmavá, než by mala byť. Ostatné farby sú už v poriadku a ich pokrytie presahuje priestor sRGB až o 20 %, takže paleta odtieňov je naozaj nadštandardná a vyváženie bielej s ΔE  1,5 je ukážkové.


Diagram ukazujúci výrazný presah farebného pokrytia priestoru sRGB

Priebeh gamy s priemernou hodnotou 2,15 je vyrovnaný a kontrast 2780:1 pekne nadpriemerný. Tieto parametre zodpovedajú továrenským nastaveniam a špecifické režimy sú viac či menej upravené. Medzi nimi je dostupný napríklad aj režim sRGB s priemernou odchýlkou RGBYCMW na úrovni ΔE  iba 1,73, čo je v tejto kategórii nevídaná a raritná hodnota. Kľúčové sú však herné režimy. Tie už na presnosť farieb nehľadia, dôležitá je dynamika a navodenie pocitu sýtosti všetkého okolo, a preto je tu už obraz trochu presaturovaný. V režime FPS sa na temnejší zážitok zatlačilo aj na krivku gamy s priemernou hodnotou 2,34. Zrýchlenie (overdrive) je tu nastavené na „slabé“, na elimináciu farebných prekmitov. Tie sa pri vyššom zrýchlení už objavujú a to by mohol byť pri strieľačkách problém. V režime RTS (na realtimové stratégie) je OD vypnutý a práve vtedy funkcia nízkeho input lagu funguje naozaj efektívne (a zníži reakcie z pôvodných 27,9 na 12,2 ms) a bez defektov v obraze. Pretekársky režim (Racing) má zase kompromisné zrýchlenie Medium, ktoré znižuje ghosting. Ten však na tomto monitore nie je hrozivý a je to len kozmetická úprava.

Osobitná kapitola je intenzita jasu. Ten je s maximálnymi 250 nitmi (54,8 W) už nižší a na špecifikovaných 300 nitov ho nedostanete ani po zvýšení úrovne kontrastu na 100 % (265 nitov), keď sú už všetky farby extrémne prepálené (s gamou 1,06 už pri 40 % bielej). Podpora HDR tak nemá príliš opodstatnenie. Za pochvalu však stojí slušná, na zahnuté panely až nevídaná uniformita podsvietenia.


Rovnomernosť podsvietenia patrí pri zahnutých monitoroch k najlepším.
Fotka je na lepšiu viditeľnosti drobných nedokonalostí zámerne výrazne preexponovaná

A hoci AOC CU34G2X nie je bezchybný monitor, aj vďaka naozaj rovnomernému podsvieteniu s iba minimálnymi priesvitmi si ocenenie Tip redakcie zaslúži. Za 550 eur je to obrazovo dobre vyvážený a v rámci tematických profilov i šikovne prednastavený herný monitor.

„Skvelo vyvážený, bez vážnejších nedostatkov a za výhodnú cenu.“
 

PLUSY, MÍNUSY:

+ Veľká zobrazovacia plocha, 144 Hz (FreeSync 2), nadštandardné farby i kontrast, plynulý priebeh gamy, presné farby v profile sRGB, rozumne nastavené herné režimy, nadštandardne rovnomerné podsvietenie, prijateľná cena
- Nižší jas, nepohodlné ovládanie menu OSD

HODNOTENIE:

Obraz: 90 %
Konektivita: 95 %
Cena/hodnota: 95 %
Vyhotovenie: 90 %
Celkovo: 93 %

• Cena: 550 EUR

Zobrazit Galériu

Ľubomír Samák

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať