Image
17.5.2018 0 Comments

Železnica nepovedala posledné slovo

Vývojári zo Siemensu a výskumníci z Porýnsko-vestfálskej technickej vysokej školy (RWTH) v Aachene ponúkajú zaujímavú víziu, ako budú vyzerať vlaky budúcnosti. Spojí prednosti individuálnej a koľajovej dopravy.

Experti Siemensu a aachenskej univerzity RWTH v spoločnom projekte Future Train skúmajú ďalšie možnosti rozvoja železničnej dopravy. „Kľúčovou je multimodálna koncepcia, ktorá umožní integrovať železničnú a individuálnu dopravu,“ vysvetľuje Jürgen Schlaht, šéf inovatívnych dopravných technológií v spoločnosti Siemens. Už dnes je jasné, že železničné vozidlo budúcnosti bude musieť spĺňať tri základné požiadavky: pohodlné cestovanie, väčšia flexibilita a prijateľná cena. Dnešné železnice len s problémami súperia s automobilmi vo viacerých parametroch. Nie vždy môžu cestujúcim poskytnúť priamu trasu do zvolenej destinácie, jednoduché plánovanie času, ktorý strávia na ceste, a ochranu súkromia.

Dokážu vlaky budúcnosti konkurovať autám aj v týchto parametroch?

Chytré mravce
Odpoveďou je projekt ANTS – Automatizovaný nanotransportný systém. Skratka v anglickom preklade znamená „mravce“ a vystihuje koncepciu tohto riešenia. Základom sú železničné vozidlá dlhé len dvanásť metrov, ktoré sú zložené z dvoch modulov: pohonnej jednotky a funkčnej „nadstavby“.

Pohonná jednotka je podlhovastý dvanásťmetrový podvozok – má štyri kolesá a v ráme sú uložené hnacie motory, meniče a riadiace prvky. Rovnako tak všetky snímače potrebné na autonómnu jazdu: senzory vzdialenosti, okolia, 360-stupňová kamera a ďalšie.

Na podvozok možno položiť prakticky čokoľvek: kontajner so sedadlami pre cestujúcich, reštauráciu s rýchlym občerstvením či slnečnú terasu. „V digitálnom prostredí sa dá nakonfigurovať akýkoľvek požadovaný variant a počas niekoľkých dní ho vyrobiť pomocou 3D tlače,“ dodáva J. Schlaht.

Nová flexibilita
Koncept ANTS dramaticky zmení pohľad na železnicu z viacerých zorných uhlov. Dramaticky sa napríklad zvýši flexibilita výroby pre potreby železnice. Podvozky s pohonnými jednotkami budú úplne identické, takže ich možno vyrábať s nízkymi nákladmi vo veľkých sériách. Na druhej strane funkčnosť vozňov sa môže ľahko prispôsobiť potrebám používateľov. ANTS je akýmsi „vlakom na požiadanie“ – dnes si ho objednáte a budúci týždeň prevezmete dodávku. „Všetky technológie na takúto flexibilnú výrobu sú už k dispozícii,“ upozorňuje J. Schlaht.

Výnimočnou špecialitou bude „inteligencia ANTS“. Ak bude požiadavka prepraviť väčší počet cestujúcich alebo viac tovarov, krátke jednotky sa zorganizujú do dlhšieho blokového vlaku a spoločne absolvujú časť cesty. Každé zoradené vozidlo bude pritom poznať cieľ svojej cesty a vo vhodnom okamihu sa v železničných uzloch od roja automaticky oddelí. „Týmto spôsobom bude ANTS lepšie využívať existujúcu železničnú infraštruktúru a podstatne zvýši kapacitu železničnej dopravy,“ vysvetľuje J. Schlaht.

"Projekt ANTS kombinuje rýchlu dopravu po koľajniciach
so všetkými výhodami individuálnej dopravy."

Dnešné vlaky zvyčajne jazdia podľa komplikovaných cestovných poriadkov: koordinujú ich riadiace strediská a optimalizujú ich tak, aby cestujúci mohli využívať prípoje. Výsledkom je, že mnohé trasy majú medzi vlakmi veľké prestávky, ale trať je prázdna. Jednotky ANTS by mohli tieto medzery zaplniť. „Autonómne vozidlá si môžu vybrať vlastnú trasu do cieľa a komunikovať priamo s prepínačmi a traťovými bezpečnostnými systémami. Navyše dokážu medzi sebou komunikovať a dohodnúť sa, ktorá jednotka alebo blokový vlak môže v tom-ktorom momente použiť časť trate,“ vysvetľuje J. Schlaht.

Od dverí k dverám
Zmenou prejdú aj klasické železničné stanice. „Ak chceme motivovať ľudí, aby pri dlhších cestách vymenili auto za železnicu, musia sa k vlaku dostať jednoduchšie a pohodlnejšie,“ myslí si J. Schlaht. Navrhované riešenie znie lákavo: cestujúci nasadnú priamo z domu do autonómneho „robotického taxíka“ alebo „robobusu“ a pohodlne sa odvezú na stanicu ANTS. Tá bude skôr pripomínať dnešnú autobusovú alebo električkovú zastávku. Na stanici nasadnú do vozidla ANTS, aby pokračovali najprv po ľahkých koľajniciach a potom po hlavnej železničnej trati až do cieľa.

Vízia výskumníkov spoločnosti Siemens a RWTH je zatiaľ len načrtnutá a dotiahnuť projekt do konca bude vyžadovať veľa práce. V každom prípade však ukazuje, že železnica má stále nepredvídateľný rozvojový potenciál a nehrozí jej, že by sa v budúcnosti ocitla na slepej koľaji

Foto: DesignWorks 


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Najnovšie videá