S_042020 S_042020 S_042020

Toyota Corolla 2.0 Hybrid Dynamic Force 180k: Výkonný hybrid našliapaný technológiami

0

Tip redakcie: Technologická výbava

Toyota Corolla sa v histórii automobilizmu stala legendou a vydobyla si miesto najpredávanejšieho auta na svete. Aj keď ju na určitý čas v ponuke nahradil Auris, Corolla je tu znova a ja som mal možnosť otestovať ju s veľmi očakávanou novinkou pod kapotou, novým hybridným ústrojenstvom, ktoré je kombináciou 2 l zážihového motora pracujúceho v Atkinsonovom cykle a elektromotora so systémovým výkonom 132 kW (180 k). Nový hybridný systém je však iba jedna z noviniek. 

Na test som dostal verziu Touring Sport, teda s karosériou typu kombi. Nová generácia Toyota Corolla prichádza so zaujímavým dynamickým dizajnom. Prednej časti dominuje mohutná maska s nezameniteľným vzorom a úzky pás vychádzajúci z centrálne umiestneného loga Toyota, prechádzajúci do úzkych pásov so svetlometmi. Zboku si všimnete aerodynamický tvar, ukončený spojlerom nad zadným oknom. Vcelku pôsobí vozidlo mohutnejším dojmom ako predchádzajúca generácia Auris Touring Sport. Po vstupe do kabíny upúta kvalitné spracovanie s čalúnenou palubnou doskou, ktorej dominuje displej vysunutý do priestoru.

Vzhľadom na to, že testované vozidlo bolo v najvyššej výbave Executive vrátane príplatkového balíka VIP, príjemne prekvapila vysoká technologická výbava s viacerými prvkami, ktoré Toyota v tejto kategórii zatiaľ neponúkala. K tomu sa však dostaneme neskôr. Najočakávanejšia inovácia, ktorá je vlastne po prvýkrát použitá práve v Corolle, je nový hybridný systém. Predchádzajúca generácia Aurisu používala hybridný systém z 3. generácie Priusu so systémovým výkonom 100 kW. Ten má 1,8 l zážihový motor. Systém bol naladený predovšetkým na dosiahnutie čo najnižšej spotreby paliva, čo sa odrazilo na hodnotách priemernej spotreby v rozsahu 3,8 – 4,5 l/100 km. Veľa používateľov mu však vyčítalo nižšiu dynamiku, čo je so zrýchlením na 100 km/h za 10,9 s síce čiastočne pravda, ale väčší dojem v tomto prípade robilo naladenie hybridného systému, ktorý spaľovací motor púšťal hneď do vysokých otáčok a vytváral tak nesúlad medzi zvukom a jazdným prejavom.

Vodičovi zvyknutému na klasický prejav spaľovacieho motora sa ťažšie zvyká na fakt, že pri hybride jazdný prejav nie vždy záleží na otáčkach spaľovacieho motora, keďže je v hre aj elektromotor. Toyota však vypočula pripomienky používateľov a je tu nový hybridný systém s 2 l spaľovacím motorom. Ten poskytuje výkon 112 kW (153 k) a krútiaci moment 190 Nm. Elektromotor dodá 80 kW (107 k) a 202 Nm. Celkový systémový výkon je 132 kW (180 k). Vozidlo má tradične predný náhon s planétovou prevodovkou Multidrive S so systémom Shiftmatic so softvérovo prednastavenými 6 stupňami prevodovky, ktoré možno voliť pádlami pod volantom. Tento systém pravdepodobne pochádza z vozidiel Lexus, v starších hybridoch Toyoty sa nepoužíval. Výrazne sa zmenilo aj nastavenie hybridného systému 4. generácie, ktoré teraz zvukovým prejavom viac zodpovedá jazdnému režimu, takže pri zošliapnutí plynu systém zvýši otáčky iba do určitej miery a viac využíva elektromotor. Vyšší výkon systému sa, pochopiteľne, pozitívne prejavuje na lepšej dynamike jazdy, zrýchlenie na 100 km/h má hodnotu 8,1 s a dá sa to poznať.

Vďaka novému naladeniu hybridného systému teraz pri zošliapnutí plynového pedála automatika citlivejšie riadi pomer otáčok elektromotora a spaľovacieho motora a nedochádza tak k známemu zahučaniu motora pri prudšom zošliapnutí pedála. Systém ide hneď do ťahu a otáčky sa zvyšujú postupne. To je dané aj väčšou kapacitou batérie. Toyota jej hodnotu síce nikde neuvádza, ale fakt, že je väčšia ako pri modeloch s pôvodným 1,8 l spaľovacím motorom, naznačuje hlavne to, že počas celého testu som ju videl plne nabitú iba raz po zostupe z kombinácie viacerých dlhých klesaní. Vďaka tomu batéria dokáže pojať energiu aj z dlhších zostupov a potom ju využiť. Pochopiteľne, vyšší výkon nie je zadarmo a rozdiel v spotrebe je asi + 1,5 l/100 km. No aj tak ide o zaujímavé hodnoty. 

Vozidlo je postavené na novej platforme GA-C. Karoséria je ľahká a pevná a výborne je odladený aj podvozok. Znížením výšky vozidla aj výrazným znížením kapoty sa podarilo znížiť aerodynamický odpor. Pomáha pri tom aj celoplošný kryt spodnej časti. To umocňuje pocit z jazdy nižšou hlučnosťou a malými náklonmi karosérie pri prejazde zákrutami. Vozidlo výborne drží na ceste a veľmi dobre sa ovláda. 

Ako som spomínal v úvode, nová Corolla má čo ponúknuť aj v oblasti technologickej výbavy. Nájdete tu viacero prvkov, o ktorých ste si pri starších generáciách mohli iba snívať. Základom je inovovaný systém aktívnej bezpečnosti Toyota Safety Sense, ktorý konečne prináša adaptívny tempomat, a to aj s funkciou na jazdu v kolóne, takže funguje až do nulovej rýchlosti. Spolupracuje s asistentom sledovania jazdy v pruhu a systémom monitorovania mŕtvych uhlov a premávky za vozidlom. Inovovaný bol aj prednárazový bezpečnostný systém s detekciou chodcov. Systém udržiavania v jazdnom pruhu je veľmi užitočný aj pri jazde v kolóne, keď sa vie orientovať podľa čiar na vozovke alebo podľa vozidla pred vami. Musím uznať, že fungoval spoľahlivo a v kolóne umožňuje v podstate samostatnú jazdu, aj keď sa musíte aspoň dotýkať volantu.

Adaptívny tempomat umožňuje prenášať rozpoznané značky obmedzenia rýchlosti do nastavenia rýchlosti a takisto spolu s ďalšími systémami podporuje predbiehací manéver. Ak idete za vozidlom, ktoré má nižšiu rýchlosť, ako máte prednastavenú, pri zapnutí smerovky systém skontroluje, či je voľný pruh, a ak áno, predbežne zrýchli a dodáva riadiaci moment na riadenie, aby vám uľahčil predbiehanie. Riadiaci moment je však iba mierny, takže vozidlo bez vášho zásahu neprejde do druhého pruhu. Systém rozpoznávania značiek okrem rýchlostných obmedzení deteguje aj zákaz predbiehania, stop, zákaz vjazdu, jednosmernú cestu, začiatok a koniec diaľnice, mestské a obytné zóny, koniec dopravných obmedzení a stav vozovky. Novinkou je farebný projekčný displej, ktorý je v tejto triede dokonca najväčší. Pre uponáhľaných vodičov je tu systém DSC, ktorý zabraňuje neúmyselnému zrýchleniu, napríklad ak máte pri zaradení rýchlosti zošliapnutý plynový pedál. Systém vás na to upozorní a obmedzí výkon, aby nedošlo k náhlemu rozbehu vozidla.

Ďalšia zaujímavosť, ktorá dosiaľ bola výsadou iba prémiových modelov, sú adaptívne LED svetlomety. Tie pomocou matrice LED diód umožňujú riadenie osvetlených sektorov tak, aby bola osvetlená čo najväčšia plocha pred vozidlom bez toho, aby boli oslnení vodiči pred vozidlom a v protismere. Pri jazde dlhými rovnými úsekmi svetlomety zužujú uhol viac do diaľky, v zákrutách zase prisvietia v smere zatáčania. Vcelku bola činnosť svetlometov spoľahlivá a výborná je aj ich svietivosť. Jedinú výhradu mám k jazde po serpentínach, keď sa svetlá neochotne prepínajú na diaľku a osvetľujú iba krátky priestor pred autom. Nejde o chybu, ale skôr o nastavenie systému, pretože to tak robili vždy. Pri jazde v tmavej noci to nie je veľmi príjemné. 

Corolla dostala aj nový prístrojový štít, ktorý je teraz kombináciou 7" farebného displeja a dvojice polkruhových mechanických ukazovateľov otáčok, palivomera a teploty motora. Farebný displej umožňuje tri typy zobrazenia vrátane analógového rýchlomeru a pseudo-3D zobrazenia. Nevyzerá to zle, ale je trocha záhadou, prečo už výrobca nezvolil kompletný digitálny prístrojový panel. Stredu palubnej dosky dominuje 8" dotykový displej multimediálneho systému Toyota Touch, obklopený ôsmimi tlačidlami a dvojicou kruhových ovládačov. Modernizovaný systém má zrozumiteľnú grafiku a ovládanie je dostatočne rýchle a intuitívne. Displej by si však zaslúžil vyššie rozlíšenie a hlavne grafika navigácie by potrebovala výraznú modernizáciu. Pod displejom je umiestnený ovládací panel klimatizácie so stavovým bielym displejom.

Stredová konzola je pod palubnou doskou zakončená plochou na bezdrôtové nabíjanie systému Qi. Pred ňou sú veľmi nešťastne umiestnené prepínače vyhrievania sedačiek, ktoré dosť vyčnievajú. Pri vkladaní či vyberaní mobilu je v podstate nevyhnuté niektorý z prepínačov zapnúť. Odkladacia plocha je pogumovaná a poradí si aj s najväčšími súčasnými smartfónmi, ako je napríklad Samsung Galaxy Note 10+. Zvuk je v našom prípade pod taktovkou príplatkového audiosystému JBL s ôsmimi reproduktormi, ktorého súčasťou sú aj známe výškové reproduktory JBL Horn Tweeter, umiestnené v A stĺpikoch. Systém využíva technológiu na reštaurovanie komprimovaného zvuku ClariFi. Zvuk je výborný a dostatočne výkonný. 

Dojem z novej Corolly je veľmi dobrý. Efektný dizajn, kvalitné spracovanie, dostatok miesta a výborné jazdné vlastnosti dopĺňa výkonný a úsporný hybridný systém a celá plejáda najnovších asistenčných systémov. Spotreba je, samozrejme, poplatná vyššiemu výkonu motora. S veľmi ľahkou nohou po okreskách sa mi podarilo dostať na 5,0 l/100 km. Pri kombinovanej prevádzke s 50 % podielom diaľnice sa spotreba pohybovala medzi 6,1 – 6,4 l/100 km. Priemerná spotreba po 930 km sa ustálila na 5,7 l/100 km s častým využívaním klimatizácie a kúrenia a asi s 35 % podielom diaľnice. To je vcelku slušná hodnota, aj keď na verziu s 1,8 l hybridným systémom nedosiahne. Pozitívne však je, že si zákazník môže vybrať, či uprednostní úspornejší alebo výkonnejší pohon. Rozdiel v ich cene s rovnakou výbavou je 2900 eur. 
Verdikt: Výkonné a úsporné rodinné vozidlo so špičkovou technologickou výbavou.

Technické špecifikácie:
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Dynamic Force 180k, radový zážihový štvorvalec 16V, DOHC, VVT-i, 1987 cm3, 190 Nm pri 4400-5200 ot./min, celkový výkon 132 kW/ 180 k (6000 ot./min), elektromotor synchrónny s permanentným magnetom 80 kW/202 Nm, batéria NiMH 650 V, max. rýchlosť 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 8,1 s, celková hmotnosť 1955 kg, batožinový priestor 581 l/1606 l, objem palivovej nádrže 50 l

Cena Toyota Touring Sport
1.8 Hybrid 122: od 20 590 EUR 
2.0 Hybrid Dynamic Force 180: od 24 690 EUR 
testovaný model: 32 160 EUR

Hodnotenie: 
+ Dizajn, jazdné vlastnosti, výkon, špičková technologická výbava, spracovanie
- Zastaraná grafika navigácie

Jazdné vlastnosti: 98
Spotreba: 90
Priestor pre posádku, pohodlie: 95
Technologická výbava: 100
Ostatná výbava: 95
Ovládanie: 100
Vyhotovenie: 100

Celkovo: 97

René Hubinský

Všetky autorove články
Toyota auto hybrid technika

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať