Škoda Superb Scout 2.0 TSI / Výkon a špičkové technológie

0

Prvú Škodu Superb mladoboleslavská automobilka vyrábala v rokoch 1934 až 1949. Novodobá história modelu Superb siaha do roku 2001 a v minulom roku si už tretia generácia pripísala na konto 1 280 600 celosvetovo predaných kusov. Na test nám dorazila najnovšia verzia Superb Scout, ktorá v tomto modelovom rade prichádza vôbec po prvýkrát a prináša aj niekoľko ďalších prvenstiev.

Superb Scout prichádza s kombináciou elegantného dizajnu a ambícií na jazdu v teréne. V ponuke ho nájdete iba ako kombi s pohonom všetkých kolies s obkladmi lemov blatníkov, 18" diskami kolies z ľahkej zliatiny, svetlou výškou zvýšenou o 15 milimetrov a špeciálnymi dizajnovými prvkami Scout v interiéri.

Testované vozidlo je poháňané najvýkonnejším benzínovým agregátom 2.0 TSI s maximálnym výkonom 200 kW (272 k) a maximálnym krútiacim momentom 350 Nm, kombinovaným so 7-stupňovou prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies. Vďaka filtru pevných častíc spĺňa emisnú normu Euro 6d TEMP, je vybavený systémom štart-stop a rekuperáciou energie pri brzdení. Vo voľbe jazdných režimov Driving Mode Select nájdete aj dodatočný režim Off-road. Vozidlo bolo vybavené aj príplatkovým adaptívnym podvozkom DCC. Pohonný systém udelí autu pôsobivé zrýchlenie na 100 km/h za 5,6 s, v kombinácii s výborným podvozkom je zážitok z jazdy aj napriek veľkosti vozidla vynikajúci. My sa však viac zameriame na technologickú výbavu, v ktorej tento model naozaj exceluje.

Jedna z naozajstných noviniek sú full LED matrixové svetlomety. Vo vozidlách Škoda ide o vôbec prvé použitie tejto technológie, ktorú sme dosiaľ mohli vidieť väčšinou iba v najvyšších výbavách prémiových modelov iných výrobcov. Potešiteľné je, že tu nejde iba o očesanú verziu. Na svetlách si dal výrobca naozaj záležať. Celé osvetlenie je pod taktovkou LED technológie. Predné svetlá pozostávajú z LED pruhu, ktorý zabezpečuje denné svietenie, obrysové svetlo a smerovku, potom je tu hlavný Bi-LED modul zabezpečujúci stretávacie a matrixové diaľkové svetlá a ďalšie tri výkonné LED segmenty diaľkových svetiel, ktoré zvyšujú ich dosvit. Ďalej sa tu nachádza LED modul na prisvietenie do zákrut a LED riasy, ktoré zabezpečujú animované efekty Coming/Leaving home pri nastupovaní a vystupovaní z auta. Princíp práce LED matrixových svetiel spočíva v tom, že svietidlo sa skladá z viacerých modulov (počet výrobca nespresňuje), ktoré možno nezávisle rozsvecovať a zhasínať. Pomocou kamery za predným sklom systém deteguje vozidlá idúce v protismere aj v rovnakom smere, ale aj osoby a objekty s reflexnými prvkami a na základe toho pomocou selektívneho zhasínania segmentov vyformuje svetelný kužeľ tak, aby ostatných účastníkov neoslňoval. Full LED matrixové svetlomety s označením ŠKODA Crystal Lighting ponúkajú rôzne svetelné módy pre rôzne jazdné situácie a poveternostné podmienky, napríklad na jazdu v meste, po diaľnici alebo počas dažďa. Novo tvarované sú aj hmlové svetlomety s funkciou Corner, využívajúce LED technológiu, ktoré sa skladajú zo štyroch diód. Smerovky v zadných full LED svetlách používajú dynamické rozsvecovanie z vnútornej strany von, čo zvyšuje ich viditeľnosť na väčšiu vzdialenosť. Svetlá počas celého testu fungovali výborne a nestretol som sa so situáciou, keď by zareagovali oneskorene alebo chybne. Veľmi dobre pracovali aj za silného dažďa a za hmly, keď sa charakteristika svietenia výrazne zmenila. Svetlá majú výborný dosvit a funkčne sú úplne porovnateľné s konkurenciou.

Ďalšia z významných noviniek je prediktívny adaptívny tempomat, ktorý má v tomto modeli u výrobcu takisto premiéru. Pracuje od nuly až 210 km/h a rovnako ako bežný adaptívny tempomat upravuje rýchlosť jazdy podľa vozidla idúceho vpredu vrátane jazdy v kolóne. Navyše však novinka okrem údajov radaru a čítania dopravných značiek pomocou kamery v čelnom skle spracúva aj dáta z navigačného systému a automaticky s predstihom upravuje rýchlosť, napríklad pred zákrutami, križovatkami alebo obmedzeniami rýchlosti. V praxi to znamená, že za bežných podmienok môžete riadenie rýchlosti plne prenechať na tempomat. Vozidlo dodržuje rýchlostné limity, takže pred obcou spomalí na 50 km/h, za ňou zase zrýchli na 90 alebo podľa povolenej rýchlosti. Nenašiel som možnosť zavedenia stálej korekcie, keď chcete kompenzovať odchýlku tachometra napríklad nastavením +5 km/h. Na druhej strane vozidlo malo pomerne presne nastavený tachometer s odchýlkou max -2 až -5 km/h podľa GPS, takže ak chcete dodržiavať predpisy, nie je to ani potrebné. Pochopiteľne, pomocou tlačidiel nie je problém rýchlosť skorigovať do najbližšej zmeny. Pozitívne je, že v tomto prípade, napríklad ak na 80 km/h si navolíte + 10 km/h a značka sa v krátkom čase viackrát opakuje (viac odbočiek), systém na to nereaguje, iba ak sa obmedzenie rýchlosti zmení. Ak máte nastavenú trasu v navigácii, napríklad pri jazde po diaľnici, a blíži sa odbočka, systém začne automaticky spomaľovať, aby vás na ňu upozornil. Spomaľuje aj pri jazde po okreskách, ak sa vysokou rýchlosťou blížite k prudkej zákrute alebo križovatke. No niektoré zákruty má predvolené na môj vkus na trochu divokejší prejazd, takže občas musíte zasiahnuť, hlavne za horších poveternostných podmienok. Vcelku však bola činnosť systému výborná a spoľahlivá a vo výbave vozidiel Škoda ide o veľký skok vpred.

Vozidlo je štandardne vybavené aj systémom Front Assist, ktorý teraz obsahuje aj prediktívnu ochranu chodcov. V prvej fáze upozorní na možnú zrážku opticky aj akusticky, potom krátkym pribrzdením, a ak vodič nereaguje, spustí automatické núdzové brzdenie až do zastavenia. Samozrejmosť je vedenie v jazdnom pruhu so sledovaním mŕtvych uhlov a premávky za vozidlom.

Scout som mal vybavený mojím obľúbeným infotainmentom Columbus s obrovským 9,2" displejom s vysokým rozlíšením a virtuálnym kokpitom. Ide o paket Scout Plus za necelých 1000 eur, ale vrelo ho odporúčam. Výrazne zvyšuje využiteľnosť a komfort jazdy. Pevný disk systému ponúka okrem mapových podkladov aj miesto na ukladanie hudby a videa. V štandardnej výbave je technológia SmartLink s podporou Android Auto, Apple CarPlay a MirrorLink. Vstavaná SIM karta zaisťuje permanentné pripojenie k internetu alebo zriadenie Wi-Fi hotspotu a umožňuje prístup k online službám ŠKODA Connect. Pomocou aplikácie ŠKODA Media Command si môžu cestujúci pomocou mobilného zariadenia pripojeného k Wi-Fi vo vozidle ovládať funkcie informačno-zábavného systému.

     

Pomocou mobilnej aplikácie ŠKODA Connect si môžete z vášho mobilu skontrolovať stav vozidla, dojazd, polohu parkovania, štatistiky jázd a veľa ďalšieho. Môžete si tu takisto naplánovať vašu ďalšiu trasu a odoslať priamo do navigácie vozidla.

Nová Škoda Superb Scout je veľmi príjemné prekvapenie. Výrobcovi sa podarilo vtisnúť vozidlu veľmi atraktívny dizajn, ktorý zaujme na prvý pohľad a práve vďaka novej prednej maske a chrómovaným a plastovým doplnkom vyzerá veľmi dobre. Superb je známy svojím priestorom, ktorý je kráľovský aj na zadných sedadlách, čo môže veľa konkurencie iba závidieť. Tradične obrovský je aj batožinový priestor, pod ktorého dvojitým dnom nájdete plató s priehradkami, takže veci vám tu nebudú za jazdy poletovať. V batožinovom priestore je aj nastaviteľná lišta. Otváranie piatych dverí je elektrické so známym gestom podkopnutia. V hrane dverí nájdete tlačidlo na vysunutie ťažného zariadenia. Vo výbave bola aj panoramatická strecha so strešným oknom. Ak sa nechcete kochať krajinou, môžete si zatiahnuť elektrickú roletu. Oceňujem trojzónovú klimatizáciu aj to, že výrobca opustil úlety s inštaláciou iba portov USB-C. Tu sú osadené klasické USB-A, ktoré sú zatiaľ predsa len univerzálnejšie. Zadný cestujúci majú k dispozícii aj 230 V zásuvku. Jazdné vlastnosti aj výkon motora sú veľmi dobré a autom sa príjemne jazdí. Vzhľadom na vysoký výkon a veľkosť auta príjemne prekvapila aj spotreba. Tá je, samozrejme, závislá od režimu jazdy. Mne sa pri teste spotreby podarilo dostať na 7,2 l/100 km, čo je o 0,8 l/100 km menej, ako uvádza výrobca. Keďže v našich testoch je prioritou testovanie technologickej výbavy a asistenčných systémov, viac ako 90 % jázd prebiehalo s adaptívnym tempomatom, ktorý nemá prioritu nízkej spotreby. Počas testu som najazdil 1448 km s celkovou priemernou spotrebou 9,2 l/100 km, čo je na vrchnej hranici udávanej spotreby. Väčšina vodičov však takýmto štýlom nejazdí, takže bežná spotreba sa bude pohybovať skôr medzi 7 – 8 l/100 km a pri troche úsilia aj nižšie. 

Parametre:

• Škoda Superb Scout 2.0 TSI 200 kW/272k 7° AP 4x4; motor: 2.0 TSI, benzín; prevodovka: automatická 7-stupňová AP DSG; max. výkon motora (kW/ot.): 200/5500-6500; max. krútiaci moment (Nm/ot.): 350/2000-5400; zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,6; maximálna rýchlosť (km/h): 250; priemerná spotreba paliva kombinovaná (l/100 km): 8,0-9,3 (WLTP); objem batožinového priestoru (l): 660/1950; emisie CO2 (g/km): 182-210

• Cena: od 45 500 EUR, testované vozidlo: 52 140 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Technologická výbava, jazdné vlastnosti, výkon, priestor pre posádku
- Nič podstatné

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  95 %
Spotreba: 90 %
Priestor, pohodlie: 100 %
Technol. výbava: 98 %
Ostatná výbava: 100 %
Ovládanie: 95 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 97 %

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský, foto: Martin Do

Všetky autorove články
Skoda SuperB Scout

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať