Hightech doprava: Pneumatiky ako služba v cloude

0

High-tech doprava budúcnosti  

Na výrobu jednej pneumatiky sa spotrebuje približne 200 druhov rôznych surovín. V každom jednom momente sa koleso osobného auta dotýka cesty plochou približne s veľkosťou ľudskej dlane a takmer liter paliva z každých piatich natankovaných sa minie len pre jej valivý odpor. Ak ste vodič, nič z toho nepotrebujete vedieť – mali by ste však mať prehľad o tom, aký dezén je predpísaný, kedy sa mení zimné a letné obutie, aký tlak potrebujú pneumatiky na bezpečnú jazdu. Alebo aj nie – vozidlové parky budúcnosti sa už možno o pneumatiky vôbec nebudú musieť starať.

Známy svetový výrobca pneumatík ponúka „prenájom“ pneumatík, ako jeden  z variantov obstarania, už od dvadsiatych rokov minulého storočia. Až nové technológie však umožňujú predplatiť si obutie vozidla na počet kilometrov a určitý čas a z tejto možnosti robia obchodne atraktívnu stratégiu, s ktorou treba v budúcnosti dopravy počítať.

Vozidlá sú dnes už bežne vybavené množstvom senzorov, ktoré umožňujú sledovať ich polohu v čase. Klesajúce ceny senzorov navyše umožňujú vybaviť nimi aj pneumatiky a sledovať dodatočné údaje, ako je senzor preťaženia, tlaku či teploty. Technológia funguje na cloudovej platforme pre prepojené vozidlá.

Potrebná je aj palubná jednotka, ktorá komunikuje s autom i dátovým centrom a získané telemetrické údaje posiela do cloudu. Nadstavbu tvorí aplikácia, ktorá ponúka zákazníkovi i výrobcovi pneumatík rozhranie s detailnými informáciami životného cyklu pneumatík vo flotile vozidiel. Dátová analytika navyše poskytuje zaujímavé informácie, dôležité na ďalšiu optimalizáciu a inovácie. Počas prevádzky sa ukázalo, že dopravcovia dokázali ušetriť na palive až 15 percent.

Výhodné pre všetkých

Nový model obom stranám značne zjednoduší fungovanie. Správcovia vozidlových parkov nemusia viac platiť za privilégium pneumatiky fyzicky vlastniť, ale len za výkon. Zrazu majú len prevádzkové náklady, žiadne starosti so správou a navyše môžu s výdavkami veľmi jednoducho a predvídateľne počítať.

Nový obchodný model im umožňuje flexibilne spravovať náklady podľa výkyvov trhu – v dobrých časoch autá jazdia viac, v zlých časoch je tovaru menej a podľa toho sa pohybujú aj náklady. Ak si pneumatiku kúpia, zaplatia vždy rovnako.

Inovácia sa oplatí

Takáto transformácia ponúka výhody aj výrobcovi. Má zaručené, že zmluvný dopravca bude používať len jeho vlastnú značku, navyše bez sprostredkovateľov. Dokáže predvídať dopyt a na základe toho riadiť výrobu pneumatík.

Môže sa navyše sústrediť na výrobu kvalitných výrobkov – ostatne práve to k tomuto modelu viedlo. Známy výrobca reagoval na prílev lacnejšej konkurencie vývojom kvalitnejšej a odolnejšej pneumatiky, čím chcel odôvodniť vyššiu cenu. Dostal sa však do vlastnej pasce – vyššia kvalita znamenala nižšiu potrebu pneumatiky obmieňať. Malý nárast príjmov z vyšších cien na druhej strane úplne negoval pokles dopytu. Pri novom obchodnom modeli je to naopak – čím kvalitnejší a trvácnejší výrobok, tým vyšší je príjem výrobcu.

V rámci modelu „pneumatika ako služba“ môže navyše poskytovať doplnkové služby, ako je sledovanie a odporúčania týkajúce sa spotreby, keďže tá je so stavom pneumatík úzko spätá.

Od suroviny k surovine

To, že na výrobu každej pneumatiky sa spotrebujú dve stovky rôznych druhov materiálu, spotrebiteľov trápiť nemusí ani najmenej, pre výrobcu je to však zásadný údaj. Suroviny sú stále nedostupnejšie a to výrobcov tlačí k produkcii vecí, ktoré po skončení služby nepoputujú do koša.

Pneumatika ako služba umožňuje výrobcovi manažovať celý životný cyklus výrobku. Dokáže stiahnuť z obehu pneumatiky, ktorých životnosť sa dá ešte predĺžiť, či úplne zužitkovať gumy, ktoré už slúžiť nebudú. Okrem obchodného zmyslu má takáto služba aj ekologický rozmer, a teda priaznivý vplyv na imidž značky.

Jozef Mikulášik
Manufacturing, Retail & Transport
Atos IT Solutions and Services

high-tech doprava Cloud

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať