
Honda Jazz / Jazz Crosstar e:HEV / Na okreskách ako doma

Asi najzaujímavejší je však na aute jeho hybridný pohon. Honda využíva vlastné riešenie hybridného pohonu, ktoré je principiálne rovnaké ako v modeli CR-V. Koncepčne ide o sériový hybridný systém, ktorý sa skladá z benzínového štvorvalca s objemom 1,5 l a s výkonom 72 kW, pracujúceho v Atkinsonovom cykle, a elektromotora s výkonom 80 kW a krútiacim momentom 253 Nm. O výrobu elektriny sa stará generátor s výkonom 70 kW. V systéme je zaradený aj lítiový akumulátor, ktorý sa stará o ukladanie energie pri rekuperácii a dodávku energie navyše pri akcelerácii. Ako som už spomínal, hybridný systém vo väčšine svojich režimov pracuje ako sériový hybrid, to znamená, že spaľovací motor pomocou generátora iba vyrába elektrinu a o pohon kolies sa stará výhradne elektromotor. Na zlepšenie efektivity hlavne pri vyšších rýchlostiach na diaľnici sa však spaľovací motor môže priamo pripojiť aj k pohonu kolies, a pokiaľ to dovoľuje rozsah jeho otáčok, môže poháňať pri určitých rýchlostiach vozidlo. Systém pracuje ako klasický hybrid, takže batériu nemožno externe dobíjať, nabíja sa iba za jazdy pomocou motora alebo rekuperáciou. Jej kapacita však postačuje na samostatný pohon vozidla zhruba na 2 – 4 km. To však pri tomto systéme nie je podstatné. Volič jazdných režimov má aj polohu B, ktorá slúži na zvýšenú rekuperáciu. Hybridný systém je veľmi dobre vyladený. Obidve vozidlá sme testovali v letných horúčavách, takže v podstate nepretržite išla klimatizácia. Napriek tomu sa mi nepodarilo prekročiť spotrebu 4,8 l na 100 km. Pri umiernenej jazde a menšom využívaní klimatizácie nebol problém dosiahnuť spotrebu do 4 l/100 km. Ako vidno, hybridný systém je pre takéto vozidlo veľmi dobrá voľba a rozhodne má čo ponúknuť. Vaša manželka tiež určite ocení, že vozidlo je prirodzený automat, takže aj z hľadiska obsluhy je veľmi jednoduché a príjemne sa v ňom jazdí.
Novinka sa vyznačuje vynikajúcou technologickou výbavou, ktorej základom je systém Honda Sensing, v ktorom už od základnej verzie nechýbajú pokročilé asistenčné systémy ako adaptívny tempomat, aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, rozpoznávanie značiek, automatické prepínanie diaľkových svetiel, systém zmiernenia následkov nehody s detekciou cyklistov a chodcov, a to aj v noci, a ďalšie. Interiér vozidla je vybavený na maximálne pohodlie a pôsobí serióznym dojmom. Nový multimediálny systém využíva veľkoplošný antireflexný dotykový displej s hardvérovými ovládačmi hlavných funkcií. Exkluzívne podporuje Android Auto aj Apple CarPlay, ten druhý aj v bezdrôtovom režime. Súčasťou výbavy je interaktívny osobný asistent Honda a rozšírené možnosti konektivity vrátane mobilnej aplikácie My Honda+. Tá umožňuje okrem iného diaľkové pripojenie k vozidlu, kontrolu jeho stavu, polohy zaparkovania, sledovanie vozidla, plánovanie trás a poskytuje aj štatistické údaje o vašich jazdách. Ak vozidlo niekomu požičiavate, aplikácia umožňuje aj definovanie geografických hraníc, v ktorých sa vozidlo môže pohybovať, a ak tento priestor opustí, aplikácia vás na to upozorní. Súčasťou je aj digitálna asistenčná služba Honda. Nový, plne digitálny prístrojový panel umožňuje konfiguráciu zobrazenia podľa požiadaviek používateľa a jeho povrch je antireflexný. Zobrazenie je jednoduché, ale účelné a prehľadné. Keď sa vrátim k antireflexným povrchom, tie som počas testu veľmi oceňoval a som rád, že Honda nepodľahla v tomto prípade módnemu trendu dávať všade vysokolesklé povrchy, na ktorých sa iba usadzuje prach a odtlačky prstov. Tu sú povrchy matné a aj displej má úpravu proti zachytávaniu odtlačkov prstov, takže vyzerá stále čistý. Multimediálny systém má vcelku príjemnú grafiku, menšiu modernizáciu by si zaslúžila iba grafika navigácie. Oceňujem ovládanie na volante, ktorým možno ovládať množstvo funkcií multimediálneho systému a adaptívneho tempomatu, a aj tlačidlové ovládanie klimatizácie. V stredovej konzole je umiestnená priehradka na mobil a k dispozícii je dvojica portov USB aj 12 V zásuvka. Palubná doska je pomerne nízka a celá jej vrchná časť je v podstate plochá. Môže za to čiastočne nové riešenie čelného skla. A stĺpik je teraz užší a zväčšili sa predné bočné sklá, takže z auta je podstatne lepší výhľad. Výrobca poskytuje na vozidlo štandardnú záruku 3 roky alebo 100-tisíc kilometrov, na vybrané komponenty hybridného systému, ako napr. riadiacu jednotku a trakčný akumulátor, je v programe Honda Premium quality poskytovaná záruka až 8 rokov.
Jazz 4. generácie je vozidlo, ktoré určite svojho majiteľa má čím osloviť. Výborne sa v ňom jazdí, poskytuje nadštandardný priestor pre posádku a vynikajúce možnosti konfigurácie priestoru na prevoz rôznych predmetov. Nezanedbateľná je takisto veľmi dobrá ekonomika prevádzky. K pocitu bezpečnosti prispievajú aj najmodernejšie asistenčné systémy, ktoré sme ešte donedávna mohli vidieť väčšinou iba v prémiových modeloch. Takže za mňa má nový Jazz určite palec hore.
PLUSY, MÍNUSY:
+ Priestor pre posádku, variabilita,spotreba, spracovanie, výbava
- Obmedzenie klimatizácie pri jazde do veľkých kopcov
PARAMETRE:
• Zdvihový objem (cm3): 1498, palivo: benzín, počet valcov: 4, výkon motora (kW / ot./min): 72 / 5500 – 6400, krútiaci moment motora (Nm / ot./min): 131 / 4500 – 5000, výkon elektromotora (kW): 80, krútiaci moment elektromotora (Nm): 253, max. rýchlosť (km/h): 175, zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,4 (Crosstar 9,9), spotreba paliva (l/100 km) mesto/mimo/kombinovaná: 2,5 / 4,3 / 3,7, obsah CO2 (g/km): 84, rozmery d / š / v (mm): 4044 / 1966 / 1526 (Crosstar 4090 / 1997 / 1556), objem batožinového priestoru (l) 298 / 1203 (Crosstar 304 / 1205)
• Cena: Jazz: od 19 590 EUR, testovaný model 22 390 EUR
Jazz Crosstar: 23 990 EUR
HODNOTENIE: 9/10
Zobrazit Galériu