Číňania s nezdravým životným štýlom môžu mať zakázaný vstup do budov či cestovanie MHD

7

Čínske mesto Chang-čou predstavilo návrh na trvalé sledovanie zdravia ľudí prostredníctvom aplikácie, ktorá im dáva skóre na základe rôznych faktorov, napríklad množstva vypitého alkoholu a kvality a dĺžky spánku. Systém sledovania by fungoval prostredníctvom digitálneho QR kódu v telefóne osoby. Takéto kódy sa stali v Číne populárnymi počas epidémie koronavírusu. Stále sa ešte používajú, hoci v menšej miere ako predtým, na určenie, či osoba môže vstúpiť do budovy alebo cestovať verejnou dopravou.

Niektoré z týchto aplikácií sú založené na semafore, kde červená farba znamená, že osoba predstavuje zdravotné riziko, a zelená značí, že môže napríklad vstúpiť do budovy. Niektoré z QR kódov boli založené na cestovateľskej histórii osoby. Ak bola vo vysoko rizikovej oblasti Číny, kód môže zmeniť farbu. Teraz mesto Chang-čou, ležiace juhozápadne od Šanghaja a domov technologického gigantu Alibaba, navrhuje trvale použiteľný systém QR kódov.

Vyvoláva to však obavy, že zvýšený dohľad bude pokračovať aj po tom, čo bude koronavírus pod kontrolou. QR kódy by sa mali použiť na udelenie zdravotného skóre osobe. Systém bude založený na rôznych faktoroch vrátane elektronických lekárskych záznamov, výsledkov fyzických vyšetrení a životného štýlu. Skóre bude klesať, ak osoba pije alkohol či fajčí cigarety. Naopak, zdravý spánok a cvičenia skóre zvýšia.

Zdroj: cnbc.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články
app aplikacie zdravie smartfon

7 komentárov

. reakcia na: Číňania s nezdravým životným štýlom môžu mať zakázaný vstup do budov či cestovanie MHD

1.6.2020 20:06
Lahko sa urci, ci niekto droguje, fajci alebo pije alkohol nonstop. Da sa to nahlasit ludmi v okoli ( s tym ze nebudu prezradeni) a aj z ocividneho pohladu na cloveka je znalemu jasne, kto stoji pre nim, plus z testov. Btw. vysledok by sa mal ratat za pozitivny, ak clovek berie drogu po cely rok, nie ze skusal par mesiacov zatoze bol zvedavy ake to je a potom prestal. Takym by bolo odpustene. Ci doktor znamym da lepsie hodnotenie sa da zistit lahko. Samozrejme index zdravia musi byt verejny. Neda sa to nijak zneuzit a ludia by mali byt hrdi na to aki ho maju. Znamenalo by to to iste ako napr. "narodnost". Ze vies niekoho narodnost, je nezmysl tvrdit o nejakom zneuziti. Kto sa hanbi za index zdravia, alebo narodnost, nech ide k psychiatrovi na preliecenie.

Re: Re: Re: Platba zdravotného poistenia podľa idexu zdravia reakcia na: Číňania s nezdravým životným štýlom môžu mať zakázaný vstup do budov či cestovanie MHD

1.6.2020 11:06
Môj komentár bol k tomu že podľa mňa index zdravia by nemal byť verejný, keďže sa to zneužije a postupne zájde do extrémov.
Čo sa týka sťaženia situácie fajčiarom a ostatným, ktorý z vlastnej vôle holdujú nezdravému životnému štýlu, s tým v podstate súhlasím. Vôbec však nesúhlasím s názorom že implemetácia je ľahká. Kto určí že niekto žije nezdravo?
Kto bude kontrolovať lekárov či svojim kamarátom nedávajú lepšie hodnoty indexu? Ak obmedzíme konkrétne fajčenie, tak poniektorí pôjdu fetovať toluén, ak obmedzíme toluén, poniektorí pôjdu zbierať divé huby alebo olizovať jedovaté žaby. Kto bude vyvíjať a platiť testy či konkrétny človek takéto látky neužíva? Prečo by práve mali byť fajčiari voči nim diskriminovaní?
Takáto agenda by si vyžiadala enormné náklady a kopec ďalších úradníkov. Nie je to vôbec jednoduché. To môžu tvrdiť tak poniektorí politici, ktorí tvrdia že všetko je zlé a treba to zbúrať. A samozrejme to ich riešenie je jednoduché a najlepšie (ale nedomyslené).
Ja si viem predstaviť jemnú inováciu v tomto ohľade: Proste ak človeku, ktorí bude fajčiť a bude potrebná drahá zdravotná intervencia, sa s veľkou mierou istoty zistí že dôvodom je fajčenie, dostane upozornenie že musí si vstúpiť do svedomia a prestať fajčiť. Ak neprestane, tak pri ďalšej potrebnej intervencii sa automaticky dostane na koniec čakačky či už pri operáciách tak aj v ambulanciách. Týmto sa testovanie obmedzí na podstatne menšiu časť populácie a nebudú také nároky na štátny aparát.

. reakcia na: Číňania s nezdravým životným štýlom môžu mať zakázaný vstup do budov či cestovanie MHD

31.5.2020 14:05
Pointa je spravna. Nastavenie detailov je lahke, staci len chciet. Vobec to nemusi ist do extremov. Len tak laicky, by bolo fajn, keby kazdy kto ma vacsiu nadvahu pocas celeho predchadzajuceho roka platil 3x vacsie zdravotne ako ludia s +- normalnou vahou. Kto fajci by platil bez ohladu na vahu 3x vacsie zdravotne. Meral by sa aj pomer svalov/tukov v tele. A ludia s +- normalnou vahou, ale zlozeni z tukov, namiesto svalov by platili 2x vacsie zdravotne. Maximalne zdravotne by bolo 3x, nie 3+3+2. Ludia s poruchou stitnej zlazy a pod., kvoli comu priberaju lahsie, by mali BMI pocitane inak. Ale v principe, tiez mozu byt chudsi ako 100 kg, keby cvicia a jedia +- zdravo.

Re: Re: Platba zdravotného poistenia podľa idexu zdravia reakcia na: Číňania s nezdravým životným štýlom môžu mať zakázaný vstup do budov či cestovanie MHD

29.5.2020 10:05
Tak to Vám musím odporučiť film Gattaca (1997). Myslím že ak bude informácia o zdravotnom stave každého človeka verejná, dosť pravdepodobne tak nejak postupne dopadneme.

. reakcia na: Číňania s nezdravým životným štýlom môžu mať zakázaný vstup do budov či cestovanie MHD

28.5.2020 17:05
Samozrejme, ze vrodene choroby a ich dopad by sa zohladnil.

Re: Platba zdravotného poistenia podľa idexu zdravia reakcia na: Číňania s nezdravým životným štýlom môžu mať zakázaný vstup do budov či cestovanie MHD

28.5.2020 16:05
K: "A cena zdravotneho poistenia by sa platila podla toho indexu".
To by asi chcelo oveľa lepšie zamyslenie a špecifikovanie.
Či chcete aby niekto kto by sa narodil z chronickým ochorením, alebo také ochorenie neúmyselne získal platil viac? To už potom asi len v spojení s dobrovoľnou eutanáziou a hotovo...

. reakcia na: Číňania s nezdravým životným štýlom môžu mať zakázaný vstup do budov či cestovanie MHD

27.5.2020 10:05
Cinania su chudi, tam meranie BMI by asi nepomohlo a kazdy by presiel. U nas by stacilo merat BMI, ale to by zakazalo vstup polovici populacie ist niekam. Super by bolo, keby taky zdravotny index bol verejny, urcoval by ho od dectva obvodny lekar. A cena zdravotneho poistenia by sa platila podla toho indexu.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať