BMW 745Le / Luxus s plug-inom

0
Elektromobilita môže mať rôzne podoby a okrem čistých elektromobilov sa medzi elektrifikované vozidlá počítajú aj plug-in hybridy či vodíkové vozidlá s palivovými článkami. BMW patrí medzi priekopníkov elektromobility a k nám dorazil na test plug-in hybrid patriaci na špičku toho, čo táto automobilka dokáže ponúknuť. Znalci už určite uhádli, že píšem o limuzíne radu 7, a to konkrétne o predĺženej verzii BMW 745Le. Ak si názov rozkódujeme, 45 označuje nový hybridný systém, L je predĺžená verzia a e označuje elektrifikáciu. Aktuálna generácia je na trhu od roku 2015, testovaný model je však posledný facelift s množstvom noviniek. Poďme sa teda pozrieť, čo ponúka.

Prvé, čo na aute na pohľad zaujme, sú obrovské ľadvinky na prednej maske. Tie sú najväčšie zo všetkých modelov a dávajú autu monumentálny vzhľad. Dlhá kapota ukrýva trojlitrový šesťvalec. Zdvojené predné svetlomety nesú špičkovú kombináciu LED reflektorov s technológiou Selective Beam a laserových diaľkových svetiel. Zadné skupinové LED svetlá sú prepojené červeným LED pásom na celú šírku zadnej časti. To, že ide o predĺženú verziu, poznáte aj podľa nezvyčajne dlhých zadných dverí. Vozidlo v tejto verzii meria na dĺžku 5268 mm, takže parkovacie miesta budete hľadať dlhšie. To najzaujímavejšie sa však ukrýva vnútri. BMW 745Le je v prvom rade luxusná limuzína. Tomu zodpovedá aj vybavenie interiéru. Pri tomto aute skrátka nie je hlavný vodič, ale cestujúci vpravo vzadu. Obe zadné sedadlá sú nastaviteľné, vyhrievané, ventilované a masážne. To pravé navyše možno nastaviť do pololežiacej polohy. Pritom sa odsunie predné sedadlo a na jeho zadnej strane sa vyklopí opierka na nohy. Obaja zadní cestujúci majú k dispozícii veľkoplošné dotykové displeje, na ktorých môžu sledovať trasu, multimédiá vrátane televízie alebo ovládať systémy, ako je osvetlenie či elektrické roletky na streche a oknách. Samozrejmosť je samostatné ovládanie klimatizácie. Ambientné osvetlenie je dotiahnuté do dokonalosti a v noci svieti aj mriežka v strešných panoramatických oknách a B stĺpiky, ktoré majú biele regulovateľné osvetlenie. Zadní cestujúci majú k dispozícii aj výklopné podsvietené zrkadlá. V strednom paneli je umiestnený 7" tablet, ktorý umožňuje ovládanie všetkých zmienených systémov. V stredovej opierke je takisto skladací stolík pre pravého cestujúceho, ktorý môže poslúžiť na položenie notebooku. Všetku luxusnú výbavu vrátane masáže má aj sedadlo vodiča. Pravé predné sedadlo však končí pri elektrickom nastavení a vyhrievaní s ventiláciou. 


Kvôli luxusnému prevedeniu je vozidlo napriek svojej veľkosti štvormiestne

Luxusná výbava však určite nie je všetko. Vozidlo má v zásobe úplnú porciu asistenčných a bezpečnostných systémov. Infotainment je z najnovšej generácie a používa BMW Operating system 7.0. Jeho ovládanie zabezpečuje dobre známy a overený multifunkčný otočný ovládač na stredovej konzole s dotykovou plôškou na vrchnej strane. Prístrojový panel je plne digitálny s 12-palcovým displejom s možnosťou konfigurácie zobrazenia, kde si môžete navoliť rôzne typy zobrazenia údajov palubného počítača, multimédií aj navigačnej mapy. Nezabudlo sa ani na vynikajúci priehľadový projekčný displej, premietajúci údaje priamo na čelné sklo. Centrálnej časti palubnej dosky dominuje displej multimediálneho systému s vysokým rozlíšením. Vozidlo umožňuje diaľkový upgrade softvéru či funkciu digitálneho kľúča, vďaka ktorému môžete vozidlo odomknúť aj pomocou mobilu. Túto funkciu navyše môžete sprístupniť aj inej osobe diaľkovo. Vozidlo je vybavené zlepšeným balíkom jazdných asistentov Driving Assistant Professional. Pomocná 3D kamera umiestnená v strede prístrojového panela sleduje tvár vodiča. Na základe toho dokáže vyhodnocovať únavu a stupeň pozornosti. Pri používaní adaptívneho tempomatu s riadením v jazdnom pruhu vďaka tomu môže v kolóne postupovať autonómne. V prípade, že venujete pozornosť premávke, vozidlo sa aj pri dlhších prestojoch v kolóne alebo na semaforoch samo rozbehne. Ak zaznamená, že to tak nie je, iba upozorní, že môžete ísť. Inteligentný adaptívny tempomat dokáže riadiť rýchlosť podľa načítaných dopravných značiek a používa aj databázu z navigácie.

Umožňuje tak nastavovať správnu rýchlosť aj na úsekoch, ktoré nie sú označené, alebo pri výjazdoch z obce. Veľmi dobre to funguje aj pred prudkými zákrutami alebo križovatkami, kde systém spomalí tak, aby ste zákrutu bezpečne prešli. Zatiaľ čo napríklad v Rakúsku adaptívny tempomat dokáže odporúčanú rýchlosť priamo prevziať bez vášho zásahu, u nás ju musíte vždy tlačidlom potvrdiť. Počas jazdy tak okrem križovatiek nemusíte vôbec používať plyn alebo brzdu, systém riadi rýchlosť sám, pričom mu môžete zadať korekciu smerom nahor či nadol, aby ste kompenzovali chybu rýchlomeru. Dúfajme, že BMW túto funkčnosť bez nutnosti potvrdzovania spustí aj na našich cestách. V Rakúsku funguje aj rozšírené rozpoznávanie dopravných značiek, keď popri obvyklých obmedzeniach rýchlosti a predchádzania systém rozpoznáva aj značky Stop a Daj prednosť v jazde a pred križovatkou vás na ne upozorní aj s pribrzdením. Výborne funguje aj sledovanie mŕtvych uhlov a priečnej premávky za vozidlom. Súčasťou je 360° kamerový systém s vysokým rozlíšením, ktorý zabezpečuje dokonalý prehľad okolia vozidla pri manévrovaní, a parkovací asistent umožňujúci automatické pozdĺžne aj priečne parkovanie. Vozidlo však bolo vybavené aj veľmi zaujímavým systémom asistent cúvania, ktorý som už testoval aj na modeloch X5 či 840d. Systém po zaradení spiatočky a zaškrtnutí voľby Asistent cúvania sám zopakuje posledných 50 metrov jazdy cúvaním, vy iba pribrzďovaním regulujete rýchlosť. Opakovať dokáže iba jazdu vpred, takže ak ste pred parkovaním manévrovali, pamätá si iba posledný úsek jazdy vpred. Vzhľadom na rozmery vozidla ide o veľmi užitočný systém. LED svetlomety pracujú plne ­automaticky, využívajú teschnológiu formovania lúča Selective Beam na zabránenie oslnenia ostatných účastníkov premávky a na dlhých úsekoch bez premávky využívajú laserové svetelné zdroje s impozantným dosvitom až 600 m.

Keď som spomínal, že v tomto aute nie je vodič ten hlavný, určite to neznamená, že by sa naňho nemyslelo. Jazdné vlastnosti vozidla sú aj napriek jeho veľkosti výborné. K tomu, samozrejme, prispieva aj aktívny vzduchový podvozok, ktorý v prípade potreby umožňuje zdvihnutie vozidla, ak potrebujete prekonať nejaké nerovnosti alebo terénne vlny. Vďaka nemu je vozenie sa v aute naozaj veľmi pohodlné a nerozhodia ho ani naše polorozpadnuté okresky. Hybridný systém novinky je rovnaký ako na novej verzii modelu 530e, takže pozostáva z batérie s kapacitou 12 kWh a elektromotora s výkonom 83 kW a s krútiacim momentom 265 Nm. Tu však spolupracuje s trojlitrovým radovým preplňovaným benzínovým šesťvalcom, ktorý poskytuje výkon 210 kW a krútiaci moment 450 Nm. Systémový výkon 290 kW s krútiacim momentom 600 Nm vystrelí tohto drobčeka s hmotnosťou viac ako 2,1 tony na stovku za 5,1 s. Maximálna rýchlosť je obmedzená v elektrickom režime na 140 km/h, v hybridnom na 250 km/h. Napriek týmto výkonom je to asi jediné testované vozidlo, ktoré neláka človeka na dynamickú jazdu. Niežeby ste ho občas neprehnali a nevyskúšali si celkom slušné zatlačenie do sedadla, väčšinou sa však chcete kochať jeho majestátnou jazdou. Nečudo, že si vozidlo obľúbili aj naši politici.


Zobrazenie prístrojového panela možno konfigurovať

Čo sa týka hybridného systému, nabíjanie zabezpečuje stále iba 3,7 kW jednofázová nabíjačka, takže aj na verejnej nabíjačke či wallboxe nabijete najskôr za 3,5 hodiny. Zatiaľ čo model 530e s rovnakou batériou dosiahne dojazd na elektrinu asi 45 km, tu sa budete pohybovať do 35, maximálne 40 km v ideálnych podmienkach. Predsa len viac ako 260 kg navyše sa musí niekde odzrkadliť. Viac však zamrzí objem palivovej nádrže iba 46 l, čo vás pri dlhších cestách donúti tankovať asi po každých 450 km. Vzhľadom na to, že ide o plug-in hybrid, spotreba je veľmi závislá od toho, aké trasy absolvujete a koľko nabíjate. Trasu Bratislava – Topoľčany (100 km) s asi 50 % podielom diaľnice som spravil za 4,5 l/100 km. Štyristokilometrová trasa väčšinou po okreskách a s 10 % diaľnice sa dala zvládnuť za 7,8 l/100 km. Počas testu som najazdil 920 km s celkovou spotrebou 8 l/100 km pri 25 % podiele diaľnic. Zaujímavé pritom je, že 445 km z toho bolo elektrických, nie iba z nabíjania, ale aj z rekuperácie alebo nabíjania za jazdy. Pri dlhších cestách po diaľnici sa spotreba ustálila na 9,5 l/100 km. Vzhľadom na to, že ide o benzínový motor, veľmi záleží na štýle jazdy a nie je problém dosiahnuť aj 15 a viac l/100 km.    

Parametre:

• Hmotnosť: pohotovostná hmotnosť EU v kg: 2160, celková hmotnosť v kg: 2705, objem batožinového priestoru v l: 420, motor radový benzínový šesťvalec, zdvihový objem v cm³: 2998, výkon v kW (k) pri ot./min 210 (286)/5000 – 6500, max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 450 pri 1500 – 3500, prevodovka: 8-stupňová automatická, výkon elektromotora (kW/k pri ot./min): 83/113 pri 3170, max. krútiaci moment elektromotora (Nm pri ot./min): 265 pri 0 – 2700, systémový výkon (kW/k): 290/394, systémový krútiaci moment (Nm): 600, poháňaná náprava: 4×4 xDrive, max. rýchlosť (km/h): 250, max. rýchlosť v elektrickom režime (km/h): 140, zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 5,1, spotreba (kombinovaná) (l/100 km): 2,7, kapacita batérie (kWh): 12

• Cena: od 114 950 EUR, testované vozidlo: 157 311 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Technologická výbava, jazdné vlastnosti, výkon, priestor pre posádku
- Malý objem nádrže

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:100 %
Spotreba: 90 %
Priestor, pohodlie: 100 %
Technol. výbava: 100 %
Ostatná výbava: 100 %
Ovládanie: 100 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 98 %

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský, foto: Martin Do

Všetky autorove články
BMW

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať