Ako nakrúcať produktové videá v provizórnych podmienkach I.

0

Mnohí prevádzkovatelia kamenných obchodov, ktoré museli zostať zatvorené hľadá spôsob, ako predávať tovar, či už cez e-shop, cez zásielky na dobierku, či inou formou. Bez ohľadu na spôsob predaja je najskôr potrebné vzbudiť záujem zákazníkov, čiže tovar atraktívnou formou predstaviť. Nezastupiteľné miesto má samozrejme kvalitná produktová fotografia, avšak fotenie niektorých produktov je často nad sily zákazníkov. Aj napriek tomu, že umelá inteligencia v novších smartfónoch robí čo môže, s výsledkom často nebudete spokojní. Kľúčovým atribútom dobrej produktovej fotografie je totiž zobraziť čo najplastickejšie trojrozmerný objekt. Do hry vstupuje veľa faktorov ako je kompozícia, osvetlenie, hĺbka ostrosti, uhol záberu a mnohé ďalšie. V tomto vám môže účinne pomôcť video, kde môžete trojrozmerný produkt prezentovať z rôzneho pohľadu, prípadne s ním manipulovať, či poukázať na detaily.

V  "making of" videu ukazujeme know - how ako nakrútiť produktové video s kvalitným zvukom. Námetom videa je ponuka oblečenia a módnych doplnkov.

Predpokladajme, že s nakrúcaním videí máte bežné skúsenosti – nakrúcali ste kamerou, zrkadlovkou, kompaktom, či smartfónom dovolenkové videá, prípadne rôzne zážitky a zdieľali ste ich na sociálnych sieťach. Nakrúcali ste intuitívne a výsledky boli spravidla veľmi dobré. Rovnako jednoduché je to aj u produktových videí, len sa musíte sústrediť na dodržiavanie niekoľkých dôležitých pravidiel. Rozdelíme ich do dvoch kategórií.

Najdôležitejšie pravidlá, na ktoré sa treba sústrediť už pri prvých pokusoch. Zatiaľ predpokladáme, že máte kameru nastavenú na automatiku, tak čo sa týka zaostrovania, ako aj expozície

  • Osvetlenie
  • Zvuk
  • Kompozícia záberu

Ďalšie pravidlá sú na dosiahnutie dobrého výsledku rovnako dôležité, avšak na ne sa začnite sústrediť, keď zvládnete prvé dva pravidlá

  • Hĺbka ostrosti a pozadie
  • Manuálne zaostrovanie a preostrovanie

Osvetlenie scény

Zdôrazňujeme, že riešime nakrúcanie produktových videí v provizórnych podmienkach. Začneme nakrúcaním vonku. Začiatočník by si intuitívne povedal, že najlepšie podmienky budú okolo poludnia na jasnom slnku. Opak je pravdou veľký kontrast a všadeprítomné tiene vás presvedčia, že je to veľký omyl. Či už nakrúcate v exteriéri, alebo interiéri, potrebujete čo najviac rozptýlené svetlo. Pri nakrúcaní vonku sú preto ideálne podmienky pri zamračenej oblohe. Pri nakrúcaní vo vnútri, napríklad v predajni, kde je tovar už vystavený je výborné osvetlenie cez čo najväčšie okná, ale nakrúcať môžete iba vtedy ak do miestnosti práve neprenikajú slnečné lúče. Ak chcete mať nad osvetlením čo najväčšiu kontrolu, pokúsite sa scénu osvetliť sami. Platí jednoduché, no kľúčové pravidlo, že plocha svetelného zdroja, by mala byť čo najväčšia – pokiaľ možno väčšia, než je fotografovaný, či filmovaný produkt. Ak fotíte pri zamračenej oblohe, hoc aj obrovské lietadlo, toto pravidlo je dodržané. Ak však pri fotení kabelky, bicykla, ci bytového doplnku použijete malé LED svetlo umiestnené priamo na kamere, s výsledkom určite spokojní nebudete. V sprievodnom videu je ukážka produktového videa z módneho butiku. Použili sme veľké LED panely 80 x 80 cm , ktoré sa predávajú ako stropné svietidlá a provizórne sme ich upevnili do lacných statívov, ktoré sa na fotografovanie ani filmovanie príliš nehodia, no výborne poslúžia ako stojan na svietidlá.

Prípadne môžete panely zavesiť, či inak vhodne upevniť. Pokiaľ možno použite viac svietidiel vhodne rozmiestnených tak aby nevrhali tiene.  U mnohých produktov – oblečenie a módne doplnky sú je typickým príkladom je dôležité čo najvernejšie podanie farieb. Automatické nastavenie farebnej teploty v kamere robí čo môže, no mali by ste mu to uľahčiť tým, že použijete svietidlá s rovnakou farebnou teplotou. Tento údaj nájdete na obale a udáva sa v Kelvinoch. Čím vyššia hodnota, tým studenšie je biele svetlo. My sme použili panely s farebnou teplotou 5700 K, približne rovnakou ako má denné svetlo takže sme mohli skombinovať osvetlenie cez okná s prisvietením panelmi. Dôležité je aby panely neblikali. Prax ukázala, že väčšina LED panelov tento problém nemá, výnimkou sú svietidlá s reguláciou, ktoré často blikajú na vyššej frekvencii takže voľným okom to nepostrehnete, avšak vo videu to pôsobí veľmi rušivo. 

Kvalitný zvuk

Máte dve možnosti. Ak nakrútite krátke produktové videá a bude v nich len hudba, nemusíte riešiť ani mikrofóny, ani akustiku miestnosti. Treba však dbať na správny výber hudby. Ak sa pohrávate s myšlienkou, že do svojho videa použijete najnovší hit – zabudnite. Porušili by ste autorské práva a vaši video by bolo z YouTube, či sociálnej siete za niekoľko minút stiahnuté. Nepomôžete si ani orchestrálnou verziou skladby. Na ilustráciu, pred dvomi rokmi sme do videa o vyhľadávaní skrytých odpočúvacích zariadení vložili ako podmaz známu hudobnú tému z 007, ktorá bola ako zvukový efekt v klávesovom syntetizátore. Na druhý deň bolo video na YouTube zablokované. Takže používajte len skladby, ktoré sú voľne šíriteľné. Napríklad z audioknižnice YouTube.

Ak sa rozhodnete vo videu rozprávať, prípadne ho dodatočne komentovať, dôležitá je kvalita zvuku. V sprievodnom videu nájdete porovnanie zvuku nakrúteného mikrofónom v zrkadlovke, či kamere, zvuku z mikrofónu upevneného na kamere a zvuku z klopového mikrofónu.

Ak je mikrofón v, alebo na kamere sníma zvuk v celého priestoru pred sebou a naplno sa prejavia zvukové vlastnosti miestnosti v ktorej video nakrúcate. Ak je tam dostatok tlmiaceho materiálu ako sú závesy, koberce, či huňaté poťahy sedačiek, zvuk bude akceptovateľný, až dobrý. V moderných priestoroch s minimalistickou bytovou architektúrou, kde sú steny, veľké sklenené plochy, obklady a na podlahe dlažba bude zvuk znieť veľmi neprirodzene. Prípadne takéto mikrofóny zachytia rušivé zvuky z budovy, či ulice.  Zatlmiť provizórne taký priestor je náročná úloha, no riešenie ponúkajú klopové mikrofóny, ktoré snímajú zvuk len z bezprostredného okolia. Vtedy sa akustické vlastnosti miestnosti, ani hluk okolia neprejavia Mikrofón môže byť ku kamere pripojený dlhým káblom, alebo bezdrôtovo. 

Kompozícia záberu

Scénu máme osvetlenú, snímanie zvuku vyriešené napríklad pomocou klopového mikrofónu takže môžeme začať nakrúcať. Pokúste sa dodržať aspoň základné pravidlo kompozície. Neumiestňujte hlavný motív do stredu záberu. Najvhodnejšie miesta sú definované pravidlom zlatého rezu, alebo jeho zjednodušeným variantom – pravidlom tretín. Rozdeľte si obraz vodorovne aj zvisle pomyslenou mriežkou na tri tretiny. Väčšina zrkadloviek, kamier aj smartfónom umožňuje zobraziť mriežku 3 x 3.  Hlavný motív umiestnite do niektorého zo štyroch priesečníkov mriežky, alebo do jeho blízkosti. Začiatočník dodržiavaním pravidla tretín nič nepokazí, po nadobudnutí skúseností toto pravidlo môžete porušovať a aj takto vyjadriť kreatívny zámer.

Kompozičné pravidlo teda máme a ak máte človeka za kamerou, je na ňom, aby sa pri jeho dodržiavaní realizoval. Často však budete nakrúcať videá sami tak, že kamera bude na statíve. Nastavíte záber, zapnete nahrávanie a „vstúpite do deja“. Viete, kde by ste mali byť vy, alebo prezentovaný produkt, ale ako to dosiahnuť. Ak máte na kamere výklopný displej a dobrý zrak, je to jedna z možností, aj keď nie veľmi komfortná. Druhá možnosť je pripojiť ku kamere cez WiFi počítač, alebo tablet a umiestniť ho tak aby bol vo vašom zornom poli, ale nebol v zábere. Nám sa najviac osvedčilo pripojiť k zrkadlovke, alebo kamere cez HDMI monitor, alebo televízor a postaviť ho vedľa kamery. Takže ste približne v situácii ako televízna hlásateľka keď pozerá na čítacie zariadenie. Môžete sa dívať do kamery, lebo tak kam potrebujete a zároveň si môžete na monitore kontrolovať kompozíciu obrazu.  Zábery typu celok, či polocelok treba kombinovať so zábermi na detaily. Tie môžete nakrúcať zo statívu, prípadne aby boli dynamické tak z ruky a najlepšie z gimbalu. 

Hĺbka ostrosti a pozadie

Zatiaľ sme predpokladali, že zaostrovanie zvládne automatika a tá väčšinou zariadi, že všetko bude ostré. To je fajn, horšie by bolo, keby prezentovaný produkt bol neostrý. Avšak keď zvládnete kompozíciu, môžete sa zamerať aj na ďalší tvorivý nástroj – hĺbku ostrosti. Docielite tým zvýraznenie hlavného, zaostreného objektu, v našom prípade produktu a jeho oddelenie od viac, alebo menej rozmazaného pozadia. Takáto snímka navyše zdôrazňuje priestorovosť scény. Takže napríklad zaostríte napríklad na kabelku a v pozadí bude rozostrené pozadie interiéru predajne. Hĺbku ostrosti najviac ovplyvňuje clona, veľkosť snímača a vzdialenosť kamery od objektu, ktorý má byť ostrý. Pri automatickej expozícii clonu neovplyvníte,  no môžete kúzliť so vzdialenosťou kamery od objektov snímanej scény.  Platí jednoduché pravidlo - čím je vzdialenosť na ktorú vy, alebo automatika zaostrí, tým menšia je hĺbka ostrosti. Preto ak chcete nasnímať produkt, aby bol ostrý a pozadie rozmazané, priblížte sa s kamerou čo najviac k produktu. Zároveň by medzi produktom a pozadím mala byť čo najväčšia vzdialenosť. Napríklad kamera bude od produktu 50 cm a pozadie za produktom dva a viac metrov. Z toho vyplýva, že s hĺbkou ostrosti budete pracovať hlavne pri snímaní detailov. Pri zábere na celok, napríklad ak prezentujúci postupne berie z vešiakov, či regálov produkty a ukazuje ich bude pravdepodobne všetko na zábere ostré. 

Manuálne zaostrovanie a preostrovanie

Vo videu môžete na rozdiel od fotografie využiť aj ďalší kreatívny prvok – zmenu zaostrenia z jedného objektu na druhý, prípadne z popredia na pozadia a naopak. Na rozdiel od reportáže, kde musíte nakrúcať dej v reálnom čase, pri nakrúcaní produktových videí máte dosť času, aby ste prepli na manuálne zaostrovanie a skúsili počas záberu meniť zaostrenie. Samozrejme v kontexte tvorivého zámeru. Zatiaľ čo vás chceme povzbudiť na experimentovanie so zaostrovaním, so zoomovaním opatrne. Nastavte zoom pred začiatkom záberu a počas nakrúcania ho nemeňte.      

Resumé

Po zvládnutí základných technických aspektov nakrúcania videí sa môžete postupne čoraz viac sústrediť na tvorivú stránku. Veľkou inšpiráciou sú reklamy, takže si všímajte aké technické a kreatívne výrazové prostriedky tvorcovia reklamných videí využívajú.  A ešte jedna vec. Počas filmovania, keď máte produkty naaranžované a dobre osvetlené určite nezabudnite urobiť niekoľko fotografií, takže okrem videa budete mať aj fotografie, ktorými môžete svoj produkt taktiež veľmi účinne propagovať 

Zobrazit Galériu

Luboslav Lacko

Všetky autorove články
nakrúcanie videa prodmuktové video e-shop Tipy a triky

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať